Ik heb mijn hoofd kaalgeschoren na jaren. Is dat wel goed voor mijn haar? Krijg je er dikkere haren voor terug?

Toegevoegd na 6 minuten:
En wat versnelt de haargroei? Veel wassen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Haar
41.2K

Antwoorden (3)

Haar bestaat uit dood weefsel, dode cellen. De vorm van haar kun je daarom op geen enkele manier manier beïnvloeden, niet door vertroetelen en niet door mishandelen. Hoogstens kun je haar met verzorgingsmiddelen laten glanzen of je haardos wat steviger maken maar dat verandert nog niets aan de celstructuur zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt er geen dikkere haren voor terug, het volgende heb ik op de site van de haarstichting gevonden waar dezelfde vraag staat.

Er bestaan verschillende onwaarheden die door veel mensen voor “waar” aan worden genomen over het scheren. Eén daarvan is dat haar sneller zal groeien en dikker zal worden nadat het geschoren is. Haar groeit echter met een bepaalde dikte uit het haarzakje en zal niet dikker worden wanneer er wordt geschoren. Naarmate men ouder wordt, kan er echter wel meer lichaamsbeharing ontstaan en kan de dikte van de haren eveneens toenemen.

Er is echter nog nooit aangetoond dat haar sneller kan gaan groeien of dat het dikker wordt na het scheren. Hoe komt het nu dat veel mensen denken dat dit wel zo is?

De waarschijnlijke redenen hiervan zijn als volgt: Wanneer haar tot de huid is afgeschoren, lijkt het sneller te groeien dan een langere haar, omdat het dan nog zo kort is. Daarnaast is het haar stugger wanneer het erg kort is en lijkt de haar daardoor dikker te zijn. Dit is te vergelijken met een lange en korte grasspriet die worden omgebogen door de punt van de grasspriet te bewegen. De korte grasspriet buigt moeilijker om dan de lange grasspriet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het versnelt je haargroei niet, en je haren worden niet dikker. Maar : het kan beslist geen kwaad.

Je haren groeien ongeveer 1 cm per maand tot ene maximale lengte, en daarna blijven ze een poosje in rust en breken dan af, waarna er een nieuwe haar komt. Kip je er een stukje af, dan groeit hij weer een stukje verder. Op je hoofd zijn er voortdurend haren in alle mogelijke 'stadia' van groei : groei, rust en uitval.
Scheer je nu in ;e;en keer al je haar af, dan begint overal tegelijk het nieuwe haar te groeien. Het zal dus zeker in eerste instantie dikker (meer haar) lijken. De haren worden niet dikker, maar het zijn er meer tegelijk.

Na verloop van tij echter herstelt die balans zich weer, en zul je weer het haar hebben van voor je het afschoor.

Het is niet goed en niet slecht voor je haar ; haar is feitelijk gewoon dood materiaal dat ergens uitgroeit. Hormonen, voeding, gezondheid en dergelijke hebben allemaal in zekere mate invloed op de gezondheid van je haar, maar knippen en scheren zijn eigenlijk puur cosmetisch en veranderen niets aan de 'bron' van je haargroei.