Gaan hoofdharen ook overeind staan als je kippenvel hebt?

Nav de andere vraag over kippenvel vroeg ik mij dit af.

Er is al veel bekend over de oorzaken van kippenvel. Wikipedia zegt hierover: "Het wordt veroorzaakt door kleine spiertjes die samentrekken, waardoor de haren rechtop gaan staan. Deze samentrekking wordt veroorzaakt door het autonoom zenuwstelsel, waardoor kippenvel niet kan worden onderdrukt. De reactie vindt vooral plaats op plaatsen met veel lichaamshaar, zoals de borst, de benen en de onderarmen.

Kippenvel komt alleen voor bij zoogdieren met een vacht, waaronder dus ook de mens. De reactie bij dieren heeft als functie om warmte vast te houden bij koude, maar ook om het dier groter te doen lijken teneinde een mogelijke vijand af te schrikken. Bij de mens is kippenvel een evolutionair overblijfsel en heeft het voor zover bekend geen functie meer."

Met name het stukje: "de reactie vindt vooral plaats op plaatsen met veel lichaamshaar". Maar de plek met het meeste lichaamshaar is natuurlijk bij veel mensen het hoofd.

Vandaar mijn vraag: gaan hoofdharen ook recht overeind staan als je kippen vel hebt? En zo ja, is dat dan ook zichtbaar/meetbaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Haar
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik me kan herinneren heb ik die ook weleens op mijn hoofd. Maar als ik er over denk dan lijkt het inderdaad dáár minder voor te komen. Misschien zitten daar wat minder spieren omdat de huid mss ook wat dunner is?!

Antwoorden (1)

Ja, hier gaan m'n nek haren van overeind staan ! Is een waar gezegde :) bij de een alleen in de nek bij sommige zelfs boven op , nee niet zo extreem als bij kippen vel op je armen maar erg persoonlijk . Ja het haar stekkertje werkt ook op het hoofd vaak wel in mindere mate .