Draai voor klassieke weergave

Wintertijd = wisseltijd

Winterbanden met sneeuw en ijs

Wie dacht dat men zich alleen in de Formule 1 druk maakt om bandenkeus heeft het helemaal mis. Twee keer per jaar is Nederland in rep en roer als de zomer- en winterbanden moeten worden gewisseld. Het is meteen ook aanleiding voor veel discussie, want heb je in Nederland wel winterbanden nodig?

Zomerbanden

We noemen het zomerbanden, maar het is het type band waarop elke nieuwe auto in Nederland standaard wordt afgeleverd. Geschikt voor droog en nat weer. Dat is ook de bandensoort waarop de auto is ontwikkeld en autofabrikanten kiezen een type band uit dat goed past bij de eigenschappen van het karakter van een auto. Je kunt je voorstellen dat een stadsauto andere prestaties verlangt van een autoband dan een sportauto. Een ‘zomer’band kun je het hele jaar gebruiken. Maar hij schiet heel erg te kort op een gladde ondergrond zoals modder, sneeuw of ijs. Wie z’n auto kan laten staan op een sneeuwdag en niet naar de wintersport gaat, hoeft echt niet per se winterbanden aan te schaffen.

Winterbanden

De winterband, of sneeuwband, excellereert op de gebieden waar de zomerband te kort schiet: modder, sneeuw en ijs. Daar heeft hij vele malen meer grip en zorgt ervoor dat de auto bestuurbaar blijft. Een helling op een besneeuwde weg oprijden met een zomerband zal niet gaan, een winterband draait z’n handen er niet voor om. In Nederland zijn die omstandigheden zeldzaam. Maar als je winterbanden hebt, ben je in ieder geval voorbereid en kun je je auto altijd gebruiken. Winterbanden hebben als nadeel dat ze op een droge weg een wat langere remweg hebben en dat ze een iets ander stuurgevoel geven omdat het loopvlak wat beweeglijker is. Wie met de auto op wintersport gaat moet weten dat in veel landen het verplicht is om banden te hebben die passen bij de weersomstandigheden. Dus wanneer je onderweg bent in Duitsland en er valt één vlokje, dan moet je winterbanden hebben.

Vierseizoenbanden

Is er dan geen compromis? Jazeker, dat is er wel. Een vierseizoenenband, of allseasonband. Die combineert alle voordelen en heeft dus ook heel fatsoenlijke grip onder winterse omstandigheden, maar kan je in de zomer ook veilig in Zuid-Europa brengen. Maar hij combineert ook wat nadelen: een langere remweg op een droge weg, net iets minder fijne stuureigenschappen en niet de allerbeste grip op sneeuw en ijs. Vierseizoenenbanden zijn toegestaan in de landen waar winterbandenplicht geldt, als er op de wang van de band een sneeuwvlokje is afgebeeld. Let daar op als je ze aanschaft.


Meer weten over autobanden? Ga naar banden.autoweek.nl. Daar vind je ook zeer uitgebreide vergelijkende testen van zomer-, winter- en vierseizoenenbanden.