Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Geldt je eigen risico voor de tandarts?

Ik moet voor controle naar de tandarts. Ik heb geen aanvullende verzekering voor de tandarts, wel is mijn eigen risico op. Moet ik dan nog zelf betalen voor de kosten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer je niet voor de tandarts verzekerd bent, zul je zelf moeten betalen.
Het eigen risico staat hier los van.
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/krijg-ik-tandartskosten-vergoed
ronron1212
6 jaar geleden
Kiezen en tanden trekken wordt niet vergoed in de basis verzekering wel gebitsverzorging @NoteToSelf. Daarnaast worden ook niet alle medicijnen volledig vergoed of zelfs helemaal niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je hebt zoals je zelf zegt geen tandartsdekking via de aanvullende verzekering. Dan is er uiteraard geen vergoeding mogelijk; vergoeding voor controle is vanuit de basisverzekering alleen van toepassing voor verzekerden tot 18 jaar. Volgens je profiel ben je ouder dan 18.

“Mondzorg voor verzekerden vanaf 18 jaar
De basisverzekering dekt de kosten van chirurgische tandheelkundige hulp, röntgenonderzoek en uitneembare kunstgebitten. Voor mensen boven 18 jaar zit de periodieke controle niet in het basispakket.”
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/krijg-ik-tandartskosten-vergoed

Het antwoord op de in de vraaguitleg gestelde vraag luidt dus dat je zelf voor de controle moet betalen.

Verder is het zo dat het al dan niet al geheel opgebruikt zijn van het bedrag van een eigen risico alleen gevolgen heeft voor een behandeling waar vergoeding in jouw geval überhaupt voor mogelijk is. En dat is dus voor controle boven de 18 jaar niet het geval – maar het zou eventueel later nog aan de orde kunnen komen als je te maken zou krijgen met wat echt heet chirurgische tandheelkundige hulp, röntgenonderzoek, uitneembare kunstgebitten, en bijzondere tandheelkundige zorg als er een ernstige (ontwikkelings)stoornis of afwijking van de mond is, en onder die bijzondere tandheelkundige zorg vallen ook orthodontie en implantaten.
(Lees meer...)
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding