Kan een vader met terugwerkende kracht betaling van zorgverzekering vragen aan jong-meerderjarige?

mijn ouders zijn bijna 3 jaar geleden gescheiden. mijn jongere broertjes gingen mee met mam, en ik als 18 jarige bleef met de hond bij mijn vader. afgelopen juli kreeg mijn vader een vriendin en omdat het niet klikte met mij en de vriendin was hij steeds minder thuis.
in die tijd zat ik nog op school. in mijn examenjaar kreeg ik moeilijkheden met mijn gezondheid, periodes van migraine waardoor ik veel school miste tot op het punt dat ik bijna geen examen mocht doen. met mentor en zorg coördinator tot een persoonlijk traject gekomen. waar de rest van de klas in mei hun diploma ontvingen, werkte ik de zomervakantie door om uiteindelijk in oktober mijn mbo-diploma te ontvangen. door deze situatie, had ik vanaf juni geen recht meer op stufi en student-ov, maar was de aanwezigheid op school wel steeds nodig. door de druk om diploma t halen had ik geen baan, en omdat ik verder weg op school zat, liepen de kosten voor reizen op en had ik met mijn vader afgesproken dat hij mijn zorgverzekering betaalde totdat ik mijn diploma had en weer inkomen had. hiermee ging hij akkoord en in maart had ik eindelijk een baan, in april was de maandelijkse betaling weer van kracht.
nu begint hij ineens over mijn schuld aan hem, en eist hij dat ik nu maar eens moet beginnen met aflossen. door ruzies e.d. zit hij ondertussen al zeker 4 maanden volcontinue bij zijn vriendin.
ik word volgende maand 21. kan hij dit zomaar eisen als dit niet eerder is afgesproken? het is toch een 1000,- die hij eist..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
6 jaar geleden
De zorgverzekering had jij eigenlijk moeten betalen, en door omstandigheden heeft hij deze tijdelijk betaald.
Heb ik dit goed uit je verhaal gehaald? Er staat namelijk veel overbodige informatie in. Ik denk dat je het beste een betalingsregeling kunt treffen met je vader, dat je bijvoorbeeld elke maand 100 euro overmaakt tot het bedrag voldaan is. Je betaalt de zorgverzekering nu weer zelf?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
de afspraak was dat mijn betaling naar hem stopgezet zou worden ( omdat ik bij hem op de polis sta voor de korting van zijn werk) in de tijd tussen waar de studifinanciering ophield en ik weer inkomen had. toen ik het wel nog zelf betaalde heb ik dat moeten doen van mijn stufi waardoor ik dus al een lening heb staan want een baan was geen optie tijdens school.
maar het met terugwerkende kracht, terugbetalen kwam pas ter sprake pas nadat ik weer begon met betalen en was nooit deel van de afspraak.
verder is het in zo'n situatie toch ook de onderhoudsplicht van kracht?
tinus1969
6 jaar geleden
Je ouders hebben een onderhoudsplicht naar jou, dat is niet echt compatibel met een eis om dit bedrag terug te betalen.

Antwoorden (2)

"omdat ik bij hem op de polis sta voor de korting van zijn werk", dit is een zeer belangrijk stuk informatie. Je vader is de verzekeringnemer (hij heeft de verzekering afgesloten) en jij bent de verzekerde (degene die recht heeft op de uitkering van de verzekering).

Formeel en wettelijk is de verzekeringnemer (je vader dus) de enige die verantwoordelijk is voor de betaling van de premie van de zorgverzekering. Als je de relatie op persoonlijk vlak met je vader buiten beschouwing laat hoef je hem dus helemaal niets te betalen en had je de betalingen die je in het verleden hebt gedaan aan hem voor de zorgverzekering ook niet hoeven te betalen. Het is uiteraard wel netjes van je dat je dat wel altijd gedaan hebt.

Als je het bedrag van 1.000 euro niet betaald aan je vader zal het resultaat hiervan waarschijnlijk zijn dat je vader de basisverzekering die hij voor jou heeft afgesloten zal opzeggen (per 1 januari 2018 kan dat pas) en afhankelijk van je zorgverzekeraar eventuele aanvullende verzekeringen. Bij sommige verzekeraars kunnen de aanvullende verzekeringen per maand opgezegd worden. En jij zult dan op dat moment een andere zorgverzekering af moeten gaan sluiten (waarschijnlijk minder gunstige ivm de collectiviteitskorting)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
zo lang er niet op papier staat dat het om een lening gaat kan je vader niet hard maken dat het om een lening ging. als het om een voorschot ging had hij dat aan het begin duidelijk af moeten spreken. dus ik denk niet dat je vader in zijn recht staat. de vraag is wel wil je de relatie met je vader hier door kapot laten gaan. kun je niet een goed gesprek met hem aan gaan en een deal maken, of vragen wat er echt aan de hand is? want vaak zit er meer achter.