Welke mogelijke bronnen kan ik gebruiken?
Voor het zoeken naar een geschikte zorgverzekering kunt u verschillende bronnen raadplegen. Te denken valt aan informatie van uw zorgverzekeraar, vergelijkingssites, informatie van de werkgever (voornamelijk voor collectieve verzekering), vakbond, overheidsinstantie en/of tussenpersoon. Ook op de websites www.zorgverzekeraars.nl en www.kiesbeter.nl kunt u informatie vinden. Verder hebben de Consumentenbond (www.consumentenbond.nl) en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (www.npcf.nl) voor hun leden op hun site ook informatie staan over het zoeken naar een geschikte zorgverzekering. Over het gebruik van vergelijkingssites zijn hieronder nog wat tips weergegeven

Hoe gebruik ik vergelijkingssites?
Er zijn twee soorten vergelijkingssites:

overheidssites: deze sites worden door de overheid geïnitieerd en gefinancierd. Een voorbeeld hiervan is www.kiesbeter.nl;
zelfstandige sites: dit zijn particuliere initiatieven.

Als u gebruikmaakt van vergelijkingssites, moet u met een aantal dingen rekening houden:

Gebruik diverse vergelijkingssites.
Gebruik meer dan één site. Hiermee kunt u voorkomen dat u te gemakkelijk kiest voor een zorgverzekeraar of polis, die bij nader inzien niet goed bij uw wensen aansluit.
Verschillende uitkomsten bij verschillende vergelijkingssites.
Vergelijkingssites hanteren verschillende criteria om de uitkomsten voor u te selecteren. Sommige sites selecteren op premie, bij andere kun je selecteren op kwaliteit van dienstverlening. Gebruik van verschillende sites kan tot verschillende uitkomsten leiden. Wees u hiervan bewust.
Correct onderscheid tussen natura en restitutie.
Bij veel vergelijkingssites wordt een onderscheid gemaakt tussen natura- en restitutiepolissen. Niet alle vergelijkingssites zijn even duidelijk over het verschil hierin. Lees meer over het verschil tussen naturapolis en restitutiepolis.
Neem contact op met de zorgverzekeraar.
Als u vragen heeft, neem dan rechtstreeks contact op met de desbetreffende zorgverzekeraar. De informatie die een zorgverzekeraar verstrekt, is het meest actueel en compleet. Als achteraf iets niet blijkt te kloppen, staat u sterker dan wanneer u slechts op de informatie van een vergelijkingssite bent afgegaan bij uw keus voor een zorgverzekering/ zorgverzekeraar.
Lees de polisvoorwaarden door voordat u een zorgverzekering afsluit.
2 links bijgevoegd; groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Barts2cu

Andere antwoorden (3)

Indepander misschien....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Advies:kies voor ander zorg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat was toevallig pas op tv!
www.consumentenbond.nl/zorgvergelijker