Ik wil graag weten welke soort boom dit is. De naam van de boom en eventuele eigenschappen zou mooi zijn.

Voor bio moet ik een boom volgen, wil dus graag de naam weten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zitten trouwens soort vruchten aan, aan een blaadje eraan hangen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie dat het een linde is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Linde_vruchtjes.jpg

Iemand meer info hierover? Soorten in lindes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Ons land kent de
Amerikaanse Linde
Kleinbladige Linde
Hollandse Linde
Grootbladige Linde
Zilver Linde
Kruin Linde
De soort op jouw foto is bijna zeker de kleinbladige Linde, hij wordt ook wel winterlinde genoemd.
Vroeger kwam deze Linde soort, massaal voor in ons land
, maar is later in het wild totaal weer verdwenen.
Hij kan 30 m. hoog worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is een lindeboom. Snelgroeiend en geeft in het voorjaar veel pluis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Linde is een mooie zachte boom. Zachte blaadjes, zacht mooi groen licht onder het lover, zacht hout en een zacht karakter. Bij de Kelten en de Germanen werd de lindeboom gezien als heilige boom. De godin Freya zou er zich in vestigen. De geest van de linde gold als beschermer voor huizen, bronnen en kerken. Voor Bijen en hommels is de linde een waardevolle drachtplant. Een linde die bij water staat geeft enorm veel nectar. Een linde kan erg oud worden zeker meer dan 1000 jaar. Ze kunnen ook goed tegen snoeien.
Voor meer info over soorten lindebomen ga naar onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tiliae flos, de latijnse naam van de vruchten. Hiervan kan je lindenbloesemthee trekken.
Ivana
13 jaar geleden
Lindes zitten vaak vol bladluis, zodat er ook graag mieren in rondlopen (die de luizen 'melken', de zoete honingdauw aftappen). Die honingdauw valt ook naar beneden, zodat mensen die een auto onder een linde parkeren nogal eens boos worden: hele auto kleverig ;p

Als de linde bloeit, ruikt ie bedwelmend zoet, ik vind het een prettige geur, er zijn ook mensen die het te zoet vinden ;-) De bloemen produceren ook veel honing.

Lindehout wordt veel gebruikt voor houtsnijwerk: het is zacht hout en splintert niet snel.

Rond lindes bestaan veel legendes en verhalen, zie bijvoorbeeld hier:
http://www.stemderbomen.nl/pages/artikelen/art_linde.htm

Lijst van alle linde-soorten: http://www.plantago.nl/plantindex/plants/t/Tilia/Tilia.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vaak van het hout wordt gemaakt: snijwerk (kunst), shutters, verpakkingsmateriaal, zie bijvoorbeeld hier: http://hout.uitdaging.org/bomen/linde/hout/index.html En honing, thee, cosmetische middelen, smeersels, cremes... Google maar even.