hoe merk je nu écht dat je muizen (of ratten) in huis hebt?

zijn er trucjes om uit te vogelen of je ze daadwerkelijk in huis hebt of hoe kun je het nu zeker weten voordat ik allemaal vallen/gif ed ga neerzetten en ze er helemaal niet zijn....

Toegevoegd na 7 minuten:
heeft er iemand anders ervaring met een 'muizenverdrijver' apparaatje dat je in de schuur of huis hangt en een soort piep afgeeft waar de muizen niet tegen kunnen.....?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4.5K

Antwoorden (8)

Als je keuteltjes vind, dan kun je er wel zeker van zijn dat je muizen (of ratten) in huis hebt.
Een andere indicatie kan zijn dat verschillende verpakkingen aangevreten zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nee, ik heb geen ervaring met een muizenverdrijver.
Laatste keer dat we last hadden van muizen in dekelder hebben we dit opgelost met een ouderwetse val neer met een stukkie kaas.

Het komt bij ons zo sporadisch voor dat ik geen geld zou uitgeven aan zo'n apparaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je muizen hebt dan zul je ze zien, horen of hun keutels zien liggen. (soms achter meubelen/keuken) Ook zul je misschien plekken tegen komen waar ze aan geknabbeld hebben. Als je al die dingen niet tegenkomt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat je muizen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij hebben dubbele plafonds en als we op bed lagen dan hoorde je gedribbel

ik merkte ook dat er keutels in de kelder lagen en verpakkingen waren aangevreten

er kwam zelfs eens een muis onder de kelderdeur door

alle gaten en kieren in de kelder dichtgesmeerd want werkelijk ze kruipen door de onmogelijkste spleten

en roosters buiten geplaatst tegen de muur waar die langwerpige gaten zitten

en ook roosters bij de regenpijp in de dakgoot zodat ze niet meer naar boven konden

ik heb geen last meer van muizen

een muienval vind ik dier onvriendelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij er aan twijfelt dan heb je ze niet! Want zijn ze er wel, dan hoor je ze knagen, je hoort ze dribbelen, je vindt afgekloven plinten en papier, je vindt overal piepkleine keuteltjes en met een beetje geluk zie je ze ook af en toe.
Hun aktiviteit is 's nachts het grootst.
Dan heb ik het over huismuizen. Je kunt ook last hebben van veldmuizen, maar die trekken meestal pas in de herfst/winter naar binnen en daar heb je in de zomer geen last van. Over ratten durf ik niks te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ruikt het meestal eerder dan dat je het ziet of hoort. Muizenpies heeft een heel typisch muf geurtje dat niet echt vies is, maar wel 'typisch'. Als je het één keer geroken hebt, herken je het.
Het zou natuurlijk goed kunnen dat dit niet voor iedereen geldt, maar voor mij zeker wel. We hebben ze wel eens in de garage i.v.m. konijnenvoer en ooit ook binnen gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt last van muizen hebt, kom je daar heel snel achter.
In mijn vorige huis is er een muis binnen gekomen tijdens de bouw, dat merkten we na een paar dagen al, hij zat ergens achter het aanrechtblok en kon zo de keukenlades inkruipen.
Plotseling zaten er in mijn nieuwe werkdoekjes allemaal gaten en de voorverpakte koekje werden aangevreten.
De muis heb ik te pakken gekregen met een plastic bakje toen hij op een avond over het aanrecht liep. Hierna heb ik hem buiten weer losgelaten.
Later zat er 1 in de garage en dat zagen we door aangevreten vogel vetbolletjes. In de garage hebben we toen elke kier dichtgemaakt.
In ons nieuwe huis zagen we het aan de keutels op de zolder en die heb ik weer verjaagd met muizenkorrels.
Dus je merkt het snel genoeg maar ik heb geen ervaring met een muizenverdrijver, misschien een goed idee voor als ze weer terug mochten komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel makkelijk.
Als je denkt te weten waar ze zitten, leg je daar een klein stukje kaas neer. Als dat de volgende dag weg is, kun je er zeker van zijn dat je muizen of ratten hebt.
De keutels van een muis lijken op hagelslag en die van een rat gaan meer richting koffieboon.
Je kan zelf wat maatregelen nemen zoals vallen of gif.
Als het ernstig lijkt, kun je de gemeente bellen. Die zijn erg goed in bestrijding en het geven van bruikbare tips.
Laat het niet uit de hand lopen, want je kan in korte tijd echt heel veel muizen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek iemand die zwaar allergisch is van knaagdieren.(de persoon in kwestie weet zelf wel of hij/zij zwaar allergisch is voor deze beestjes) Zet die persoon voor 15 min tot 1 uur in de kamer. Kijk of de persoon het benauwd en/of uitslag krijgt. En voilà, je hebt je antwoord op je vraag.

tip: vergeet je inhalaties niet mee te nemen!