Iemand enig idee hoe ik aan een tuin vol met vliegen kom? En is daar iets tegen te doen?

In onze tuin eten wordt steeds "gezelliger". Zonder dat we weten hoe het komt komen er steeds meer van die groene strontvliegen in onze tuin. Gisteren zaten er op en rond een plant (de Camelia Japonica) van anderhalve meter hoog wel meer dan 100 van de vliegen.
Het is werkelijk te smerig om buiten te eten... Iemand enig idee waar ze vandaan komen en zijn er tips om hier van af te komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
62.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben er ook last van. Ben benieuwd wat voor antwoorden er komen.

Antwoorden (5)

ligt er niet ergens een dood diertje in je tuin?
ik zou eens onder die plant gaan speuren.
of wellicht komt het bij je buren vandaan?
mijn buren lieten hun hond uit in de tuin, met als gevolg veel vliegen bij mij.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of misschien via vee in de directe omgeving?
Als het de groene vleesvlieg is, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_vleesvlieg .
Of geef je organische mest aan de camelia die je niet in de grond werkt? In dat geval maak je een prachtige kraamkamer voor ze :-(
Volwassen vleesvliegen eten nectar, dus het kan ook nog dat ze domweg op de bloemen afkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de Camellia bloeit in maart, er zitten nu geen bloemen in
Ja Dat herken ik maar deze bus heb ik gekocht een keer spuiten en ze storten naar beneden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dan liggen die beesten weg te rotten op jouw gazon waardoor er weer nieuw ongedierte op af komt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is wel ernstig vergif!
citaat:

vliegen leggen hun eitjes bij voorkeur op dode dieren maar ook wel op vlees in de keuken, in uitwerpselen of ander rottend materiaal. De wijfjes kunnen de geur hiervan op
kilometers afstand herkennen. De mannetjes daarentegen hebben een voorkeur voor bloemen. Heeft een wijfjesvleesvlieg een geschikte voedselbron gevonden dan zet ze hierop honderden eitjes af.

Na slechts 1 dag komen de larven (maden) uit de eitjes. De maden zijn lichtschuw en kruipen weg naar donkere plaatsen (onder tapijten, in spleten e.d.). Na 6 tot 12 dagen zijn de maden volgroeid en verlaten ze meestal het aas om zich in de grond in te graven en aldaar te verpoppen. Na 8 tot 13 dagen komen dan de volwassen vleesvliegen tevoorschijn.

Ergens moet dus iets interessants voor ze te vinden zijn. Hetzij vlees of uitwerpselen voor de vrouwtjes.. of misschien jouw Camelia voor de mannetjes.

bestrijding:
Broedplaatsen opsporen; dode dieren, vleesafval e.d. verwijderen en de plaatsen waar de maden zich ontwikkelen
goed schoonmaken. ( stofzuiger helpt hierbij enorm!) Indien nodig de broedplaatsen plaatselijk (laten) behandelen met een insekticide op basis van deltamethrin, permethrin of cyfluthrin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De groene vliegen komen ergens uit een kadaver.
Ze zijn eigenlijk uitermate waardevol in de natuur, omdat de larven (maden) van deze vleigen een grote vreetmachine zijn en ik korte tijd veel opruimen, als dat gebeurd is, gaan de made verpoppen en komen later de vliegen er uit, die zullen spoedig verdwijnen, vliegen weg, vogels eten ze enz.
Dus gaat de overlast snel over.

Toegevoegd na 1 minuut:
vleigen = vliegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, zou het kunnen komen doordat je net de tuin hebt bemest? De vliegen komen idd af op geur, liefst van poep, mest dus.