Wit of donker tegen de zon?

Kan je beter witte gordijnen hangen tegen de zon in huis of juist donkere? (om de temperatuur in huis zo laag mogelijk te houden)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
26.4K

Het beste antwoord

wit! In de tint of kleur hoe je het ook noem zitten alle kleuren die er bestaan. En in de zonnestralen zitten alle kleuren van de regenboog. Zwart absorbeert al deze kleuren en wordt daarom ook steeds warmer. In de tint (kleur) wit zit helemaal geen kleur. Daarom wordt wit bijna niet warm. En zelf vind ik wit een mooiere tint dan zwart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Neem verduisterende gordijnstof, het beste is die met de witte (reflecterende) achterkant.
Ik verkoop het in mijn gordijnwinkeltje ontzettend veel, en met heel veel positieve reacties, omdat het makkelijk werkt en niet veel kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Witte gordijnen kaatsen het licht beter terug en worden daardoorniet zo warm. Donkere gordijnen laten minder licht door, waardoor de kamer zelf minder opwarmt.
Het beste; witte verduisteringsgordijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wit dus, maar het beste is om iets aan de buitenkant van je ramen te bevestigen, maakt dan niet uit welke kleur.

Voor mijn dakraam heb ik een reflecterend verduisteringsrolgordijn maar dat wordt zeer warm en werkt dan als staalkachel. Een laken aan de buitenkant werkt goed: misschien niet zo mooi, maar toch maar voor een weekje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je in warme landen vaak ziet zijn de huizen daar wit geschilderd omdat die de warmte het minst absorbeert, dus witte zonwering is beter dan een donker kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn vorige (grote ramen )huis , had ik gordijnen die wit aan de straatkant waren en donker aan de binnenkant. Dat was helemaal goed. Het was altijd koel binnen, maar als ik ze eens vergat te sluiten veranderde een kamer in een sauna. In de middeleeuwen bouwde men zo, dat je noch veel hoefde te stoken, noch te beschermen tegen hitte. Enorm dikke muren, die aan de buitenkant een waas van cement kregen, om de zon terug te kaatsen en relatief kleine ramen; dubbele luiken enzovoort. In zo'n huis woon ik nu en ik merk vrijwel nooit iets van kou of warmte. Ondanks veel enorm hoge (ca 6 meter) leefruimte. Dit doet me vaak denken aan wat een Staphorster vrouw eens antwoordde olp mijn vraag of haar klederdracht niet te warm was op hete dagen: " Wat goed is tegen kou is ook goed tegen warmte. Ik onderschrijf het niet helemaal, maar voor wat het isolerende deel betreft wel.