Als het buiten warmer is dan binnen, is het dan zinvol om de ramen tegen elkaar open te zetten en een ventilator te plaatsen om binnen af te koelen?

Mijn vrouw vindt van wel. Ze zet de ramen open, zodat het tocht. Ik heb het gevoel dat de warme buitenlucht zo de binnenlucht zal opwarmen. Is dat waar?
En ik denk dat de ventilator enkel afkoelt als je ervoor staat, maar dat het de temperatuur van de kamer niet of nauwelijks omlaaghaalt. Maar zeker ben ik dus niet. ;-)

Weet jij het antwoord?

/2500

Gewoon lekker de ramen tegen elkaar opzetten, en het huis door laten waaien.En een ventilator helpt prima om de lucht te circuleren, wat gevoelsmatig afkoeling geeft.. Ik zit hier iedere dag met temperaturen van rond de 33 graden, en dit is de beste oplossing. Of de Airco aanzetten natuurlijk. Maar het leven gaat hier ook gewoon door, ondanks de hoge temperaturen. Maak je niet druk, en beweeg wat langzamer, en drink vooral geen koude dranken, dat werkt niet. Toegevoegd na 4 minuten: Als je de ramen dicht houdt, zal het binnen een paar uur toch net zo warm zijn als buiten, en meer benauwd dan met open ramen.

Het maakt , als het buiten warmer dan binnen is, niog wel uit of het ook waait, m.b.t. het openzetten van ramen. Zelfs al is de lucht warm, een windje zorgt voor enige verkoeling van een zwetend lichaam. Zorg wel dat er geen zonneschijn naar binnen komt. (zonneschermen of dichtgemaakte gordijnen) Een warme kamer is heel snel een bedompte kamer en daar is het zwaar toeven. Gisteren had ik (36 graden) de zorg voor een baby, die enorm in zijn bedje lag te zweten. Ik heb hem telkens met koel water afgesponst, alle ramen tegen elkaar opengezet (vastgemaakt..om geklapper tegen te gaan) de gordijnen dicht , dus alles donker en dit bleek de enige manier om hem in slaap te krijgen, ondanks de geluiden die van buiten kwamen; inclusief het gejoel dat telkens ontstond i.v.m. de doelpunten die Oranje teweegbracht..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100