Kan een ventilator voor het raam de kamertemperatuur verlagen?

Mijn vrouw vindt van wel. Ze zet de ramen open, zodat het tocht. Ik heb het gevoel dat de warme buitenlucht zo de binnenlucht zal opwarmen. Is dat waar?
En ik denk dat de ventilator enkel afkoelt als je ervoor staat, maar dat het de temperatuur van de kamer niet of nauwelijks omlaaghaalt. Maar zeker ben ik dus niet. ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
10.1K

Het beste antwoord

Je hebt het over twee dingen: wel of geen ramen openzetten, en wel of niet de ventilator aanzetten. Die twee dingen staan los van elkaar, dus ik kan beide aspecten los beantwoorden.

Eerst de ramen: wel of niet open?

Als het buiten warmer is dan binnen, en je zet de ramen open, zal het binnen warmer worden dan het was. Dat is logisch. Als je een temperatuurmeter hebt, kun je dat effect meteen zien.

Dan de ventilator: wel of niet aanzetten?

Een ventilator koelt NIET. Een ventilator verplaatst alleen maar lucht. Dat is alles. Het wordt dus niet koeler in de kamer wanneer je de ventilator aanzet.

Goed, dat waren de ramen en de ventilator. Maar dan komt de mens erbij kijken. Dat maakt een heel verschil.

Bewegende lucht voelt koeler aan dan stilstaande lucht. Als het buiten koud is, noemen we dat de windchill-factor. Hetzelfde idee werkt ook als het warm is.

Het lichaam is 37°, de huid net iets koeler. In stilstaande lucht vormt zich direct rond de huid een laagje lucht dat warmer is dan de lucht in de kamer, en dat ook vochtiger is doordat je altijd een beetje zweet.

Laat je nu de lucht bewegen (wind, tocht of ventilator), dan wordt dat laagje lucht dat zich direct rond je huid bevindt, weggeblazen.

Zeg dat het in de kamer 28° is, met een luchtvochtigheid van 70%. Wanneer de lucht stilstaat, vormt zich direct rond de huid een laagje lucht van (bijvoorbeeld) 32° en een luchtvochtigheid van 90%. Dat voelt warm aan (32°), en het voelt nog eens extra warm aan doordat je moeilijk kunt zweten in een luchtvochtigheid van 90%.

Zet je een ventilator aan, dan blijft de lucht in de kamer dezelfde 28° - maar het luchtlaagje rond de huid wordt weggeblazen, waardoor de lucht direct rond de huid nu ook 28° is. Dat is een paar graden koeler dan zonder ventilator.

Daarnaast daalt de luchtvochtigheid rond je huid tot de luchtvochtigheid van de kamer: van 90% naar 70%. Je kunt dan makkelijker zweten, en daardoor koel je extra af.

Dat is de reden dat een ventilator, ook al doet hij niets aan de temperatuur, toch lekker aanvoelt: het *lijkt* koeler.

Om dezelfde reden *kan* het goed zijn om toch de ramen open te zetten, ook al is het buiten warmer dan binnen. De echte temperatuur van de kamer stijgt dan weliswaar, maar de gevoelstemperatuur kan lager worden! Dat geldt echter alleen maar wanneer het waait/doortocht. Als je de ramen openzet maar het waait niet door de kamer heen, wordt het alleen maar warmer, omdat het luchtlaagje rond je huid niet wordt weggeblazen.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee heel dom om de ramen open te zetten als het buiten warmer is
en die ventilator blaast dan alle warme lucht van buiten naar binnen
nee alles dicht en vanavond als het afkoelt dan alles open zetten eventueel met ventilator

Toegevoegd na 7 minuten:
maar geen ruzie maken met je vrouw he want daar is het veel te warm voor [ en zeker met de ramen allemaal open}
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ventilator koelt niet. Een ventilator verplaatst lucht. Als dat lucht is van 30 graden, verplaats je warme lucht.
De enige reden waarom ventilatielucht koel aan kan voelen komt doordat de luchtstroom waterdamp meevoert, en dus je lichaam helpt om zweet te laten verdampen.

Een stroming verloopt altijd van hoog naar laag. Als het in je kamer warm is, maar buiten nog warmer, zal de warmste lucht (buitenlucht) de koelere lucht in de kamer opwarmen. Je hebt dus helemaal gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon lekker de ramen tegen elkaar opzetten, en het huis door laten waaien.En een ventilator helpt prima om de lucht te circuleren, wat gevoelsmatig afkoeling geeft..
Ik zit hier iedere dag met temperaturen van rond de 33 graden, en dit is de beste oplossing. Of de Airco aanzetten natuurlijk. Maar het leven gaat hier ook gewoon door, ondanks de hoge temperaturen. Maak je niet druk, en beweeg wat langzamer, en drink vooral geen koude dranken, dat werkt niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je de ramen dicht houdt, zal het binnen een paar uur toch net zo warm zijn als buiten, en meer benauwd dan met open ramen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt , als het buiten warmer dan binnen is, niog wel uit of het ook waait, m.b.t. het openzetten van ramen.
Zelfs al is de lucht warm, een windje zorgt voor enige verkoeling van een zwetend lichaam.
Zorg wel dat er geen zonneschijn naar binnen komt. (zonneschermen of dichtgemaakte gordijnen)
Een warme kamer is heel snel een bedompte kamer en daar is het zwaar toeven.
Gisteren had ik (36 graden) de zorg voor een baby, die enorm in zijn bedje lag te zweten.
Ik heb hem telkens met koel water afgesponst, alle ramen tegen elkaar opengezet (vastgemaakt..om geklapper tegen te gaan) de gordijnen dicht , dus alles donker en dit bleek de enige manier om hem in slaap te krijgen, ondanks de geluiden die van buiten kwamen; inclusief het gejoel dat telkens ontstond i.v.m. de doelpunten die Oranje teweegbracht..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrouwenlogica; sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb overdag altijd alles potdicht: ramen dicht, gordijnen, lamellen, rolgordijnen.
Pas 's avonds als de zon weg is en het koeler wordt buiten, gaan de ramen en gordijnen open.
In Frankrijk is dit heel gewoon.
En, zoals eerder gezegd: een ventilator verplaatst de lucht alleen maar.
Tip: plaats horren om de vliegen buiten te houden!