Valt dansen onder geluidsoverlast?

Kun je dansen (en zingen) overdag of valt dat onder geluidsoverlast? Het betreft een sociale, gehorige woning. Ik dans en zing graag, maar de onderbuurman hoort mij dansen en zingen. Kan hij me dit verbieden? Voor mij is dansen een plezierige vorm van lichaamsbeweging en zingen (helaas zing ik wel vals) om mijn luchtwegen als astmapatiënte iets bij te houden. Ik dans op muziek van de jaren '70 en '80 en het is dus geen dans zoals bij een houseparty. Ook heb ik geen schoeisel aan als ik dans.
Het volume van mijn muziek is niet het probleem. Ik heb laminaatvloer liggen, wordt later vinyl.

een jaar geleden
in: Wonen
1.9K
Castle
een jaar geleden
Situatie is moeilijk te beoordelen want misschien is de buurman een man die makkelijk klaagt. Anderzijds als hij terecht klaagt kan dat voor hem vervelend zijn. Is er een mogelijkheid dat je meer geluid isoleert zodat je beide wat voordeel hebt?

Antwoorden (3)

Je kun best blijven dansen hoor op de muziek die je leuk vind,zolang je maar binnen de decibel blijft die ervoor word aan gegeven .Of je kunt ook een hoofdtelefoon of oortjes gebruiken dan horen de buren je muziek ook niet.
een jaar geleden
Een woning is bedoeld om in te leven. Daar hoort dus bij dat je 'leefgeluid' mag maken. Je mag dus lopen, praten, koken, lachen in huis. Sex... ook zo'n dingetje. Ook zal er soms een spijker in de muur geslagen moeten worden enz. Normale geluiden zijn dus absoluut toegestaan.

Het wordt een probleem wanneer dergelijke geluiden hard, vaak en/of 's nachts plaats gaan vinden.
Ik begrijp dat je vooral overdag danst en zingt.

Bewegen in huis valt niet te vermijden. Je moet vrijuit kunnen lopen. Of je nu danst of veel loopt maakt niet zoveel uit. Je vermijdt al overlast door op blote voeten te dansen. Meer kan niet van je verwacht worden. Dansen mag dus geen probleem zijn.

Dan de muziek waarop je danst.

Het is normaal dat mensen overdag een radio aan hebben. Die mag gerust op het volume van een normaal stemgeluid staan. Hardere uitschieters kunnen een keer, maar niet te vaak en niet te lang.
Dat geldt ook voor het zingen. Zachtjes voor jezelf neuriën is totaal geen probleem. Maar uit volle borst meeblèren... dat kan een keertje, maar niet te vaak of te lang.

Dat het maken van geluid mág, wil niet zeggen dat het bij de andere partij niet als geluidsoverlast ERVAREN wordt.

Geluidsoverlast kan als erg storend ervaren worden en leidt vaak tot heel vervelende burenruzies. Voorkom dat alsjeblieft. Ga in gesprek met je buren en probeer samen een oplossing te vinden. Zing b.v. op tijden dat je buur niet thuis is. Of leg wat extra isolatie onder de vloer. Schrijf, in geval van een huurhuis, GEZAMENLIJK de verhuurder aan met een verzoek om meer geluidsisolatie. Dat soort dingen. Het geeft je buur ook het gevoel dat je hem serieus neemt. Dat geeft vaak ook wat begrip naar jou toe.
Inekez1
een jaar geleden
"Of je nu danst of veel loopt maakt niet zoveel uit." Dat kan wel degelijk heel erg veel uitmaken!! Jaren '70/'80, dat is geen klassieke muziek waarop iemand op de tenen rondjes draait... Bij een gehorige vloer kan dat enorm dreunen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Maakt niet uit in de zin dat je vrij bent te lopen/bewegen in je eigen huis.
Dansen kan zeker onder geluidsoverlast vallen. Zeker bij een gehorige vloer kunnen er heel vervelende dreunen bij je onderburen te horen zijn die via de vloer versterkt worden. Als hij last van de muziek heeft, dan kun je die wat zachter zetten of een koptelefoon gebruiken. Maar ik vermoed dat de overlast vooral ontstaat door het dansen en zingen.

Tip: ga juist NIET op blote voeten dansen, maar op sportschoenen met zachte zolen. Die dempen juist de bewegingen van je lichaam op de vloer. Op blote voeten maak je weliswaar geen contactgeluid, maar juist wel de dreunen die via de vloer versterkt worden.
Controleer ook of je laminaat goed los ligt van de muren. Als het laminaat ergens de muur raakt (of een plint of een kozijn) worden ook trillingen doorgegeven die in de constructie van de woning worden versterkt.

Ga met je buurman in overleg, leg uit waarom dansen en zingen voor jou belangrijk is en spreek tijden af. Hij kan op dat moment de deur uit voor een boodschap ofzo en jij kunt voluit zingen.
Het dansen zal vooral je onderburen last van hebben, zingen kan ook voor andere buren goed hoorbaar zijn, zeker bij mooi weer met ramen open.

In principe dienen buren normale leefgeluiden van elkaar te verdragen. Bij een slecht geïsoleerde woning (en zeker bij houten tussenvloeren ipv beton) zijn die geluiden veel meer dan in een modern gebouw. Dat neemt niet weg dat je ook gewoon je best moet doen om de geluidsoverlast voor je buren zoveel mogelijk te beperken. Als je woning niet geschikt is om luidkeels te zingen en dansen, dan moet je daar een andere ruimte voor zoeken. Mensen die drummen als hobby hebben gaan daarvoor ook vaak naar een speciale oefenruimte. Iemand die dagelijks wil voetballen zal dat ook buiten of in een sportzaal moeten doen en niet binnenshuis tegen een muurtje gaan trappen.
Inekez1
een jaar geleden