Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn woonkamer het beste ventileren zonder de kou/warmte van buiten naar binnen te halen?

Betreft een gewoon 'rijtjeshuis'.

crispy
een jaar geleden
middels een warmtewisselaar. Maar dat ziet er niet uit en vereist ook mechanische ventilatie.
Je kunt beter (als je zelf altijd thuis bent) de ventilatie regelen op momenten dat de buitentemperatuur het gunstigste is: in de zomer 's avonds of 's nachts, in de winter midden op de dag. Dan heb je nog steeds een beetje ongewenst effect van 'te koud' of 'te warm' maar het is geminimaliseerd.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als het buiten (te) warm is: zet 's morgens vroeg en/of 's avonds laat alles een kwartiertje tegen elkaar open. (Je houdt de warmte buiten door ramen en gordijnen te sluiten op een hete dag). Als het buiten koud is: zet alles op een moment even tegen elkaar open, 10 - 15 minuten per dag. Daarna of daarvoor de verwarming hoger zetten. Ja, de warmte gaat dan het huis uit, maar verse lucht is beter te verwarmen dan lucht die NIET ververst is. Dus je stookt zuiniger als je tijdig ventileert.
(Overigens ben ik 's zomers altijd beter in ventileren dan 's winters...)
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding