Mag de muur van huis A door eigenaar huis B bijvoorbeeld gebruikt worden om een airco cq. warmtepomp?

Mijn vraag gaat over een “verschoven” rijtjeshuis situatie. (zie afbeelding)
Mag de muur van huis A door eigenaar huis B bijvoorbeeld gebruikt worden om een airco cq. warmtepomp, etc. aan op te hangen?
M.v.g.

Picture for question
een jaar geleden
in: Wonen
2.8K
TurfGraver
een jaar geleden
Ik zou niet blij zijn met een airco of waterpomp aan mijn muur. Nee je mag niet zomaar iets aan de muur van een ander hangen.
LeonardN
een jaar geleden
@Turfgraver "Nee je mag niet zomaar iets aan de muur van een ander hangen."
Vraag is echter of de muur volledig van A is, of dat deze mandelig is (dus dat het deel van die muur op het deel deel van B staat. https://rechtswinkel.nl/vragen/mag-buitenunit-van-airco-van-buren-aan-onze-buitenmuur-hangen/77257
"Als de muur precies op de erfgrens staat, dan zijn de buren ieder eigenaar voor de helft van de dikte van de muur. Dan mag de buurman aan zijn zijde van de muur dingen bevestigen."

Het beste antwoord

Over het algemeen zal hier sprake zijn van een mandelige muur, dat wil zeggen dat de helft van de muur van huis A is en de helft van huis B. Ieder mag dan aan eigen zijde dingen ophangen. Is er geen spraken van mandelige muur, dan moet dat blijken uit de kadastrale gegevens van woning/tuin. Als blijkt dat de muur geheel van huis A is, dan kan huis B natuurlijk wel toestemming vragen aan A om iets op te hangen. B mag dat weigeren.

Is de muur mandelig, dan wil dat nog niet zeggen dat B maar van alles aan die muur mag bevestigen. Er mag geen onherstelbare schade aan de muur ontstaan (te zware ophangconstructie met te grote pluggen die geheel door de buitenmuur gaan bijvoorbeeld). Ook mag geen hinder worden veroorzaakt door bijvoorbeeld laagfrequent geluid van de airco-unit. De ophanging zou dan uitgevoerd moeten worden met trillingsvrije dempers. Dan nog zal dat ding geluid maken. Zit er een slaapkamerraam van A om het hoekje van die muur, dan lijkt die plek mij een recept voor problemen. Ook slaapkamerramen van B naast de airco-unit moet je eigenlijk niet willen...

Als ik de foto zo bekijk, is de muur van A pal in de zon. Niet de beste plek voor een airco-unit. Die plaats je beter in de schaduw.
Inekez1
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Ik vraag me af of de bedoelde muur mandelig is. Het is een buitenmuur van huis A, die grenst aan de tuin van B. Ik zou er in eerste instantie van uitgaan dat die muur tot aan de erfgrens komt en dus volledig van A is.