Hoe komt het dat de ene flat een harde waterdruk heeft, terwijl een andere flat minder geeft?

In een paar flats met bouwjaren van 1990 (4 appartementen per verdieping, tot 8 hoog) en eind jaren 60 (heel groot en heel breed, rond de 13 etages) heb ik een fijne harde waterdruk meegemaakt (allebei op de 3de etage). Maar tijdens bezichtigingen van 3 andere flats met bouwjaren rond 2012/2013 en 1 van 2022 viel het juist tegen. En dat gold dan voor het hele appartement (niet alleen 1 kraan). Bij de flat van rond 2012 had ik meerdere appartementen gezien (de laagste was op de eerste etage). Dat gebouw had 13 etages (niet breed gebouwd) en er waren vele kleine appartementen per verdieping. De flat van rond 2013 had zo'n 8 etages, in de breedte gebouwd, maar niet extreem breed. De woning die ik daar zag, was geloof ik op de 5de. En bij 2022 op de begane grond. Allemaal lang zo hard niet als de andere flats qua waterdruk. Waardoor komt dit?

2 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Antwoorden (1)

Het verschil zit in de kwaliteit van de pimpen die wordt gebruikt om het water de flat in te pompen.
2 jaar geleden
Olga1983
2 jaar geleden
Je bedoelt de hydrofoor? Zou het dan kunnen dat een oudere hydrofoor in een ouder gebouw meer druk geeft dan een nieuwere hydrofoor in een nieuwer gebouw? Of zouden nieuwere hydroforen ook gewoon dezelfde druk moeten kunnen geven?
tinus1969
2 jaar geleden
Ik zou niet overinterpreteren mbt oud/nieuwe hydroforen. Mss zat je toevallig dichtbij de hydrofoor, of juist veraf, of had de eigenaar de hydrofoor te ‘groot’ of te ‘klein’ ingekocht.