Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan er aan de hand zijn bij condens aan de binnenkant HR++ glas?

Vorige week HR++ glas laten plaatsen met ventilatieroosters erboven. Nu zag ik vanmorgen dat er aan de onderkant, met name in de hoekjes wat condens zat. Echt maar een heel klein beetje dus met een doekje droog gemaakt. Ik vraag me af of dit normaal is, omdat het bijna vriest snachts, of dat er wellicht iets mis gegaan is met het plaatsen of de ruiten zelf. De ventilatieroosters staan open, hygrometer geeft 55% luchtvochtigheid aan, en ik gok dat het snachts rond de 18 graden is binnen.
Het zit gelukkig niet tussen de glasplaten, dat heb ik meteen goed bekeken.

2 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
Griffin
2 jaar geleden
Zit het condens aan de buitenkant? Want is dat is vrij normaal, als het aan de binnenkant zit, dan heb je ergens een koudebrug in de hoeken zitten.
SimonV
2 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1834517

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Warme lucht stijgt op. Get onderste deel van de ramen zal dus het koudst zijn. Bovendien, in de hoekjes (waar de binnenste en de buitenste glasplaat aan elkaar bevestigd zijn) is de warmteoverdracht het grootst. Hierdoor is de temperatuur van de ruit op die plekken het laagst, en daardoor zal er zich op die plaatsen het eerst condens vormen.
(Lees meer...)
jc54
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Klopt helemaal ! (+)
Al zou ik persoonlijk nog even toevoegen dat de condens normaal is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding