Is het nodig dat overal de ventilatieroosters open staan?

Een tijdje terug is hier het glas in huis vervangen en nu heeft ieder raam een ventilatierooster. Dat was hoog nodig wegens vochtproblemen. Alle roosters staan nu open maar ik merk dat het wat kouder wordt in huis en ik dus de thermostaat hoger moet zetten om het behagelijk te houden wat niet zo handig is met de stijgende energieprijzen. In sommige kamers voel ik ook tocht. Ik wil goed ventileren om zo niet weer vochtproblemen en schimmel te krijgen maar ik vraag me af of het per se nodig is dat alle roosters altijd open staan. Onder alle deuren zit een spleet (behalve de deur van de hal naar de woonkamer) waardoor er lucht onderdoor kan. Ik merk dat ik nu minder graag in mijn werkkamer zit wegens de tocht en twijfel of dat rooster niet gewoon dicht kan want in de overige kamers staan de roosters wel 24/7 open en staan de deuren van de slaapkamers overdag ook open. Ventileer ik dan nog voldoende of kan ik dat rooster beter toch open laten?

2 jaar geleden
in: Wonen
6.1K
Rieneke1
2 jaar geleden
Als je het gevoel hebt op de tocht te zitten dan zou ik dat rooster gewoon dicht laten. Maar zelf vind ik alleen die roosters niet genoeg ventilatie geven. Iedere dag even een half uurtje een raam of deur open zetten vind ik wel zo prettig.
Inekez1
2 jaar geleden
Elke dag even kort ventileren met ramen open is inderdaad beter dan alleen die roostertjes. Roosters open laten is op zich prima, maar als de harde wind precies op dat raam staat, dan kun je enkele roosters tijdelijk even dicht doen. Of het rooster van de werkkamer dicht als je daar zit te werken en open als je daar niet bent. Op de slaapkamer is het juist goed dat er voldoende ventilatie is op het moment dat je in bed ligt, dus daar niet 's nachts alles dicht doen.
Nooit alles in huis dicht houden voor lange tijd, maar alles continu open laten staan is ook niet altijd nodig.

Antwoorden (1)

Het is zeker niet de bedoeling dat je op de tocht zit, en het helpt ook niet om je huis droger te maken. Hang op een centrale plaats een hygrometer op. Het ideale vochtpercentage ligt rond 50%, maar als dat een keer oploopt naar 70 zit je ook nog wel goed.
Bedenk ook dat als de buitenlucht veel vocht bevat je wel koude lucht binnenlaat, en dus meer moet stoken, maar dat de luchtvochtigheid binnen dan niet echt daalt.
Dus als het buiten druilerig en somber is, dan bereik je precies niks. Zet dan desondanks niet alles dicht, want een beetje frisse lucht heb je sowieso nodig natuurlijk, met of zonder hoge luchtvochtigheid.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Hoe kun je koude buitenlucht binnenlaten als het binnen warmer is dan buiten?
teusvh
2 jaar geleden
Door een deur open te zetten. Of een raam. Of een rooster.