Ouders weg en ik ben dakloos, kan de gemeente of overheid mij met spoed een huis beschikbaar stellen?

Ik ben 24 jaar oud en werk in de IT. Twee maanden geleden HBO afgestudeerd. Ik woonde voorheen met mijn ouders maar die hebben ervoor gekozen om te verhuizen naar het buitenland en gaan ze alles verkopen. Eigenlijk word ik dus het huis "uitgeschopt" want ik heb niemand of iets om ergens te verblijven. Ik ben ingeschreven bij woningnet maar met weinig jaren opgebouwd. Ik vroeg mij af of de gemeente of overheid mij met spoed een huis dan beschikbaar geeft of iets? Ik ben zelf ook radeloos hopelijk weet 1 van jullie het antwoord.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wonen
1.6K
Utrecht
2 jaar geleden
Ik heb veel collega's die uit het buitenland komen; daar afgestudeerd en in Nederland een baan gevonden. Die regelen zelf hun immigratie én onderdak in Nederland. Er zijn veel commerciële en sociale verhuurders, woningcorporaties en privépersonen die kamers of een appartement verhuren. Jij hebt een HBO opleiding en een baan. Dat kan jij ook.
Kruip uit de slachtoffer rol en stroop de mouwen op. Neem initiatief en ga op zoek naar een eigen woning or kamer. Google search is je vriend.
Rieneke1
2 jaar geleden
Nee, je zal zelf iets moeten zien te regelen. Het beste ga je per direct achter anti-kraak wonen aan. Ook gaan niet alle woningen naar inschrijfduur weg: er worden ook woningen toegewezen via loting. Succes!
Thecis
2 jaar geleden
@Utrecht
Horen in de vrije sector kan schrikbarend duur zijn. Daarbij weet je het inkomen e.d. van de vraagsteller niet. Dus de conclusie over inzet etc die je trekt is behoorlijk voorbarig.
Pieterke
2 jaar geleden
@Thecis, ik ben het (deels) met je eens. Er zijn ook veel te weinig sociale huurwoningen. En de wachtlijsten kunnen oplopen tot 12 jaar! Misschien kan vraagsteller een urgentie aanvragen Maar ook dan krijg je niet à la minuut een ander huis.
https://www.sor.nl/ufaqs/hoe-vraag-ik-urgentie-aan/

Antwoorden (1)

Goolge eens op "Particulier wonen" en je favoriete woonplaats.
Daar vind je genoeg mogelijkheden om (tijdelijk) te wonen. Het is niet de goedkoopste oplossing, maar met jouw capaciteiten moet dat een tijdje haalbaar zijn.

Zoek in de tussentijd naar een andere definitieve oplossing: sociaal huren, of wellicht een eigen huis kopen.

Zoiets heet een "wooncarrière". Het hoeft niet in 1x perfect te zijn.