Wel of niet ventileren bij hoge luchtvochtigheid?

De ideale luchtvochtigheid binnenshuis ligt rond de 60 procent. Buitenshuis is het een groot deel van het jaar - vooral in lente, zomer, herfst - gemiddeld veel vochtiger, vaak rond de 80 tot 85 procent. Momenteel ruim 90 procent.
Ik slaap altijd met het raam open en ook als ik overdag thuis werk en het is buiten niet te koud, heb ik graag ramen en tuindeur open. In huis wordt het dan al snel ook tussen de 80 en 90 procent luchtvochtigheid. Mijn laminaatvloer, meubels en ikzelf (ademhaling) hebben daar last van. Maar met alles dicht en de luchtontvochtiger continu aan zakt de luchtvochtigheid weliswaar tot onder de 70 procent, maar heb ik veel meer het gevoel dat de lucht in huis niet fris is.

Overal lees ik dat goed ventileren (ramen open) belangrijk is. Maar juist daardoor komt ook continu weer vochtige lucht binnen. Wat is de beste oplossing? Hoe houden andere mensen hun huis goed geventileerd en toch niet continu te vochtig??

NB. Ik heb geen centrale verwarming. Enkel een gevelkachel in woonkamer/keuken. Deuren naar gang en werkkamer zijn verwijderd en deuren van toilet/douche en slaapkamer staan vaak open om de verwarmde lucht van de kachel door het hele huis (60m2 totaal) te spreiden. De kachel staat echter niet dagelijks aan in de zomer en momenteel alleen 's avonds even. Ik wil liever niet stoken als het niet koud is. Of is dat voor een goede luchtvochtigheid toch juist wel van belang?

Inekez1
2 jaar geleden
in: Wonen
14K
Inekez1
2 jaar geleden
Ik heb 3 verschillende meters. Die meten nagenoeg hetzelfde, meestal een paar procent verschil tussen de ene en andere meter. Ook mijn weerapp geeft momenteel 84 procent aan voor mijn locatie (en 75 procent voor Hoofddorp). Dus ik weet niet hoe en waarmee jij meet, maar bij mij is het daadwerkelijk binnen en buiten boven de 80. Ik woon overigens op de begane grond, wellicht maakt dat wel verschil t.o.v. een woning op een hogere etage. En ik woon in het groen, dus niet in een stedelijke omgeving met overal bestrating en afvoerputjes voor grondwater.

Antwoorden (1)

De beste remedie tegen te hoge luchtvochtigheid is ventileren. Meerdere malen per dag moet u de ramen openen en een krachtige tocht organiseren. In de wintertijd bij koude temperaturen en droge buitenlucht lukt dit het beste. Reeds enige minuten zijn voldoende om de lucht compleet te vervangen. Moeilijker wordt de luchtvervanging in de zomer, wanneer de buitenlucht warm en vochtig is, de ruimtes binnen echter nog koel zijn. Wanneer nu een raam wordt geopend, dringt de vochtig warme lucht naar binnen – die koelt af en de relatieve vochtigheid gaat snel omhoog. De oplossing is hier, naar voorkeur in de koele ochtenduren te ventileren.
ps:als de vochtigheid te hoog blijft zou je een vochtopnemer kunnen plaatsen
Toegevoegd op 15 september 2021 14:22: tekst
fremar
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
Dit is geen antwoord op mijn vraag, maar een samenvatting van mijn vraag. Ik geef zelf al aan dat het probleem zich vooral 's zomers voordoet, dat ventileren dan averechts lijkt te werken en ik heb al een luchtontvochtiger.