Is het opofferen van een slaapkamer een slimme investering op de langere termijn?

Wij willen graag de badkamer uitbreiden en luxer maken. De huidige badkamer is 2,30x2,80 met een toilet erin aan de kleine kant. Zeker voor een twee onder één kap woning in onze optiek. Wij willen eventueel naastgelegen slaapkamer bijtrekken. De optie is dan om de zolder twee slaapkamers te maken. Dit gezien wij een garage laten bouwen en dus weer extra bergruimte daar straks hebben en onze gymspullen kunnen gebruiken. De badkamer word dan zeker 2,5x groter en komt er door het aanpassen van de zolder juist een kamer bij.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wonen
2.5K
Inekez1
2 jaar geleden
2,30 x 2,80 m vind ik geen kleine ruimte voor een badkamer, tenzij het allemaal schuin dak is waaronder je weinig kunt. Met het oog op de toekomst is het misschien zinvoller om te investeren in een tweede badkamer of aparte doucheruimte met wasbak bij de ouderslaapkamer (of bij de nieuwe slaapkamer op zolder wellicht).
Met de opkomst van het thuiswerken kun je die extra slaapkamer (naast de badkamer) ook bestempelen als werkkamer. Die kan dan misschien wat kleiner worden zodat je de huidige badkamer wel iets kunt vergroten maar niet direct die hele kamer er aan hoeft toe te voegen. Wat in jouw geval logisch is, hangt vooral af van de indeling van het huis: waar zitten deuren en ramen en waar kun je wel of geen muren plaatsen of weghalen.
paulus811
2 jaar geleden
Wellicht kun je een stukje van de aangrenzende slaapkamer opofferen zodat je een grotere badkamer krijgt en nog steeds een (iets kleinere) slaapkamer behoudt. Je moet het niet doen met het idee dat je 'slim investeert', maar alleen voor je eigen comfort.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dank voor de reacties. Het is in eerste instantie de comfort voor onszelf. Alleen wil ik daarin wel een wijze keuze maken.
Als een zolder ombouwen tot twee kamers en een garage erbij het aantrekkelijk blijft. Het zou zonde zijn als over het algemeen genomen mensen het als een slecht idee zouden zien. Dat zou dan in mijn optiek ook een mening van de toekomstige kopers kunnen zijn.
paulus811
2 jaar geleden
Ik heb het liefst een grote open zolder, dus wil geen tussenwandjes. Maar als de rest van het huis me bevalt, sloop ik die wandjes er wel uit. Ik begrijp niet zo goed waarom je je afvraagt wat anderen willen als je in de toekomst je huis verkoopt. Doe wat je nu wilt en waarvan jij gelukkig wordt.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dag Paulus, dank voor je reactie. Het gaat mij niet zo zeer wat een ander belangrijk vind in de toekomst. Meer dat ik mijn keuzes verstandig maak. Als deze aanpassing mij op termijn alleen maar geld zou kosten... tja daar zou ik dan vooraf over na willen denken. Ondertussen heb ik een makelaar gesproken. Die zegt dat het een slimme keuze zou zijn. Met name als ik de garage laat bouwen. Hierdoor compenseer je de zolder opslagruimte. In weze creëer ik een extra kamer door op zolder twee kamers te maken. En gezien ik ook een vrij hoge nok heb kan er makkelijk een vide of vliering gemaakt worden.

Antwoorden (1)

Als het een investering moet worden voor de langere termijn moet je vooral denken aan de tijd dat je ouder bent. Dan is het zeker de moeite waard om een slaapruimte op te offeren voor een ruimere badkamer. Den k dan echter niet aan luxe als een groot bad o.i.d. maar een grote instapdouche (waar je eventueel met een rollator naar binnen kunt), een extra zitje met steunen om je aan op te trekken of je te ondersteunen en zoveel ruimte, dat een eventuele (thuis)hulp voldoende ruimte heeft om jou te helpen als je het zelf niet meer kunt.
Je kan nu heerlijk gezond zijn, maar op de termijn heb je helemaal niets te zeggen over je gezondheid en beweeglijkheid. Ruime badkamer is dan fijn.