Kan een rookmelder detecteren dat er een plastic zak omheen zit?

Ik woon sinds enige tijd in een studenten complex en in het midden van mijn kamer hangt een rookmelder. Deze rookmelder is gekoppeld aan een alarmsysteem. Nu wil ik af en toe een sigaretje uit het raam roken gezien het feit ik geen balkon heb en ik op de 6e verdieping zit. Is er een kans dat de rookmelder dan afgaat? En kan een rookmelder afgaan als je dat ding afplakt? Alvast bedankt voor je antwoord!
Groetjes

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
4.1K

Antwoorden (1)

Nee. een rookmelder kan niet detecteren of en een plastic zak omheen zit.
De meesten detecteren dan zelfs helemaal niets meer,
waar dat ding uiteindelijk wel voor hángt... om iets te kúnnen detecteren....
Het hangt wel af welk type rookmelder er hangt.
Op Wikipedia staat een aardige omschrijving. (zie bron)

Als jij een sigaretje uit het raam rookt, is de kans wel klein dat hij zal afgaan.
Behalve als het lijkt of er een stoomboot voor je raam staat en de wind naar binnen staat. :P
Echter, de kans blijft altijd aanwezig.

[OFF-TOPIC]
Echter moet je je zelf wel afvragen waarom je de rookmelder af zou willen plakken.
(ja, om een sigaretje te kunnen roken, dat beschreef je al)
Dat ding kan zomaar je leven eens redden.
Ik zou graag midden in de nacht gewaarschuwd willen worden als ik lig te slapen en er breekt brand uit....