Hoe kun je inschatten of een stoel lekker zit zonder er in te zitten?

Heb een mooie antieke stoel gezien in het buitenland en zit nu met het dilemma. Hij is van leer en hout en met vulling. Hoge rug. Breed zitvlak en leuningen. Zoek een goede bureaustoel.
Zitvlak en rug zijn niet verstelbaar.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Antwoorden (2)

Lijkt me niet verstandig. Een bureaustoel moet verstelbaar zijn in hoogte en ook de rug moet kunnen worden aangepast aan je behoefte. Als deze stoel in eerste instantie lekker zit, is dat geen garantie voor een gezonde zit na uren werk. Je vindt de stoel mooi, prima, maar een bureaustoel moet niet alleen mooi maar ook gezond zijn voor je rug.
Ivana
3 jaar geleden
Dat kun je niet op afstand bepalen. Koop je de stoel online bij een betrouwbare webwinkel, dan kun je thuis proefzitten en als het niet bevalt de stoel retour sturen. Zal wel wat kosten aan verzending, maar zonder er daadwerkelijk in te zitten weet je niet of het goed zit.

Soms kun je wel aan een plaatje en/of omschrijving zien of het sowieso niet goed zit: kijk naar de hoogte van de zitting, de diepte van de zitting (voorkant stoel tot voorkant leuning), de hoogte van de leuning, de hoek tussen zitting en leuning en eventueel de hoek tussen zitting en poten. Zoek een vergelijkbare stoel / kruk / bank met (los) kussen om te proberen of de zithoogte / diepte past bij jou. Is de stoel te hoog, dan kun je nog overwegen een klein opstapje onder je voeten te maken.

Is het een gestoffeerde stoel, dan is het erg van belang hoever en hoe gelijkmatig het kussen inveert als je erop gaat zitten. Is het alleen gewatteerd, dus vulling op een plank, of zitten er ook metalen veren in waardoor de hele zitting verder inzakt als je er op zit. Hoever je dan inzakt is ook afhankelijk van je eigen gewicht en of dat lekker zit op zo'n ouderwets bol kussen hangt er ook van af hoe breed je eigen achterwerk is. Een licht iemand zit meer op het kussen dan erin en als je dan smalle heupen hebt glijdt je steeds scheef als het een beetje een hard bol kussen is.
Inekez1