Als buren leidingen in muren gefreesd hebben, kan er dan geluid bij mij binnenkomen?

Al langere tijd ben ik op zoek naar de bron van twee geluiden die bij mij in huis storend hoorbaar zijn . Een is een constant soort zissend geluid en de andere een apparaat lijkt op in een cv die staat te draaien. Ik krijg steeds meer het idee dat in ieder het laatste van de buren is. De buren hebben leidingen gefreesd in de muur. Kan dat een oorzaak zijn dat geluiden van hun bij mij hoorbaar zijn ? Hun cv installatie zit niet aan onze tussenmuur. Wat wel vreemd zou zijn ik hoor het ook s nachts als volgens hun de cv uit is.
Kan een cv installatie als hij uit is en denk dan dat bedoelt wordt op 15 graden toch alsmaar geluid blijven maken? Vreemd is ook als hij overdag aan staat als hij eenmaal op temperatuur staat je het niet meer hoort.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
2.7K
Griffin
3 jaar geleden
"Kan een cv installatie als hij uit is en denk dan dat bedoelt wordt op 15 graden toch alsmaar geluid blijven maken?"
Ja, de CV pomp blijft ongeacht de ketel werkt of niet gewoon doorpompen, de pomp werkt in principe volledig geluidloos totdat je een schroevendraaier erop zet en met handvat op het bot van je schedel in de buurt van het oor houdt, en dat geluid wordt ook via de leidingen meegegeven, als de leidingen niet akoestisch is geïsoleerd van de muur, dan kan dat geluid in theorie ook aan de muur worden doorgegeven.

Antwoorden (1)

Het zou kunnen zijn, dat de leiding in de muur lek is geraakt. Dat is ooit ook bij mijn buren het geval geweest. Ik kreeg ineens een hele vochtige muur. Na verloop van tijd heb ik de verzekering ingeschakeld. Er zijn toen testen uitgevoerd en toen kwam men er achter dat de leiding van de buren lek was. De geul in de muur was te krap en de leiding zet uit, als hij warm wordt en daardoor is het probleem ontstaan. Overleg met de buren of als dat niet mogelijk is, hou goed in de gaten dat de muur aan jouw kant droog blijft. Zo niet, direct je verzekering inlichten. Als het goed is ben je voor waterschade verzekerd, indien dat niet het geval is en de oorzaak blijkt bij de buren te liggen, dan kun je hen aansprakelijk stellen voor jouw schade.

Wat de verwarmiingsketel betreft, als die 's nachts op 15 graden staat, slaat hij af en toe wel aan.

Veel sterkte ermee!