Krijg je ook huurstijging woningbouwvereniging bij incidenteel meer inkomen?

Jaarlijks wordt naar aanleiding van je inkomen bepaald of de huurprijs van je woning omhoog gaat. Maar wat als je nu eens een - incidentele - financiële meevaller hebt, bijvoorbeeld een mooie meevaller op de beurs, je wint een loterij, je krijgt een erfenis of je hebt een tijdelijk goed betaalde baan/opdracht? Na die meevaller val je weer flink terug, maar de wooningbouwvereniging ziet alleen dat je dat jaar genoeg hebt verdiend voor een huurverhoging. Ga je dan weer het jaar er op omlaag, of blijft huur altijd dan hoger?

3 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Per jaar kan de mogelijkheid tot een extra verhoging van de huurprijs worden bekeken. Maatgevend hierbij is je inkomen.
Toegevoegd op 20 januari 2021 18:47: bron
3 jaar geleden
De woningbouwvereniging hanteert sowieso elk jaar een huurverhoging. Is je belastbaar inkomen hoger dan de op dat moment geldende grens, dan krijg je een extra huurverhoging.

Voor het bepalen van de hoogte van het inkomen wordt bij de huurverhoging van 2021 gekeken naar het inkomen van 2019. Het inkomen van 2020 is leidend voor de huurverhoging in 2022. Heb je in een bepaald jaar een inkomen dat flink hoger is dan de andere jaren, dan kun je je belastbaar inkomen laten middelen. Daarmee stijgt het inkomen van meerdere jaren, maar wel minder hard waardoor je mogelijk al die jaren onder de grens blijft. Wellicht scheelt het je dan ook nog inkomstenbelasting. Je kunt middelen over 3 aaneengesloten jaren.

Een erfenis, winnen van de loterij etc. horen niet bij het inkomen maar bij vermogen. Dat telt dus niet mee voor het bepalen van de hoogte van de huurverhoging.

Een huurverhoging die eenmaal is doorgevoerd, wordt niet teruggedraaid als je inkomen daalt. Met een lager inkomen stijgt het volgende jaar je huur gewoon weer met het minimale percentage ipv het maximale percentage.
Inekez1