Amsterdam kende vroeger wibo-woningen (wonen in beschermde omgeving). De term wordt niet veel meer gebruikt, maar veel van deze complexen worden nog wel door senioren bewoond. Ze liggen op loopafstand van een verzorgingshuis of verpleeghuis.
Het verschil met een seniorcomplex is dat een seniorcomplex niet in de buurt van een verpleeghuis hoeft te liggen.
In Amsterdam bevinden zich de volgende seniorenwoningen, vaak naast of in de buurt van een verpleeghuis van Amstelring:
Seniorenwoning De Koperen Knoop
Seniorenwoning De Vinkhoek
Seniorenwoning De Slufter
Seniorenwoning De Venser
Seniorenwoning De Westerbeer
Seniorenwoning Garstkamp
Seniorenwoning Koornhorst
Seniorenwoning L.A. Rieshuis
Seniorenwoning Loenermark
Seniorenwoning Tesla
Seniorenwoning De Makroon
Seniorenwoning Haarlemmerplein en De Rietvinck
SimonV