Mag een verhuurder een rookverbod opleggen aan een bevriende, rokende huurder?

maar de verhuurder is een vriend van de huurder en hij wist van tevoren dat deze vriend / huurder rookt . dus hij heeft het huis verhuurd terweil hij wist dat hij aan een person verhuurd die rookt . hoe zit het wetelijk gezien , in deze situatie .

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
1.4K
Inekez1
3 jaar geleden
De huurder die rookt weet toch ook zelf dat hij rookt, voordat hij een huurcontract tekent? Als je een woning wil huren waarin je mag roken, moet je niet een woning huren waarin je niet mag roken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
sorry, de huurder rookt niet altijd in huis , maar soms ...als het regend stormt of vriest .
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
of niet verhuuren aan rokende mensen , terweil je het weet ...in mijn ogen is de vriend/ huisbaas even verantwoordelijk .
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
het gaat niet om een student of socieale woningbouw , het is een man van 55 plus .
en een vrijstand huisje , partikuliere sectoor.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@zozooo, hoe weet u dat allemaal, woont u samen met de huurder? Zo niet, dan is dit niet uw aangelegenheid. De extra mededeling dat de huurder een vriend is van de verhuurder komt over als een bedekte toespeling alsof de verhuur niet rechttoe rechtaan is gegaan.
Inekez1
3 jaar geleden
Verboden te roken is verboden te roken. Ook als het stormt of regent of vriest of als het buiten 35 graden is. Ook midden in de nacht als niemand het ziet. Ook in een vrijstaand huisje van een particuliere verhuurder. Leeftijd, geslacht, wel of geen vrienden van de verhuurder, dat maakt allemaal niet uit. Als de verhuurder in het huurcontract zet dat je er niet mag roken en jij (of die man van 55) tekent dat huurcontract, dan stem je daarmee dus in met dat verbod. Dan moet je achteraf niet moeilijk doen. Buiten roken, desnoods onder een afdak of tentje, of niet roken, of een andere woning zoeken.
Inekez1
3 jaar geleden
"of niet verhuuren aan rokende mensen , terweil je het weet ...in mijn ogen is de vriend/ huisbaas even verantwoordelijk ." De verhuurder is verantwoordelijk voor zijn woning, die hij blijkbaar in goede en verhuurbare staat wil houden. Misschien is het rookverbod juist wel in het huurcontract opgenomen omdat hij wist dat zijn huurder wel rookt.

Antwoorden (2)

Dat je de huurder rookt wil niet zeggen dat hij per se in huis moet roken.
Ikzelf heb ook jaren gerookt. Op een gegeven moment ben ik niet meer in huis gaan roken.
Vanaf dat moment ben ik in de tuin of voor de deur gaan roken.
Oftewel roker zijn betekend niet dat je in huis moet roken. Het huurcontract waarin staat dat er binnen niet gerookt mag worden is gewoon rechtsgeldig.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+precies en het is wat alleen de verhuurder versus huurder aangaat
Om in aanmerking te komen voor een (sociale) -huurwoning moet de huurder aan bepaalde voorwaarden voldoen. Er is vaak een huisvestingsvergunning nodig. De gemeente kan eisen dat de toekomstige huurder woont, werkt of studeert in de plaats waar hij wil wonen. Deze regels verschillen per gemeente.
De woningcorporatie bij wie men een huis wilt huren, kan ook extra eisen stellen. Bijvoorbeeld aan de hoogte van het inkomen of de gezinsgrootte.
De verhuurder (meestal een woning coöperatie) mag aan iedereen verhuren die in aanmerking komt voor de huurwoning en aan de voorwaarden voldoet.
Of de verhuurder het roken wel of niet toestaat in de woning is ter beoordeling van de verhuurder en een kwestie tussen verhuurder en huurder.
Of een huurder het huurcontract wel of niet accepteert is een kwestie tussen de twee partijen. Ook de inhoud van een huurcontract is een aangelegenheid tussen de twee partijen die het aangaat.
Ook voor huurcontracten in de vrije sector, een vrijstaand huis, een appartement, een rijtjeshuis, een hoekhuis, contracten betreffende huurders ongeacht hun leeftijd geldt hetzelfde als het vorenstaande. De inhoud van een huurcontract en eventuele speciale eisen die wettelijk zijn toegestaan is een aangelegenheid tussen verhuurder en huurder.
Toegevoegd op 12 september 2020 16:59: tekst