Waardoor ontstaat een klotsend geluid afvoer badkuip?

Ik hoor een klotsend geluid uit het afvoerputje van mijn badkuip. We gebruiken de badkuip niet en er loopt dus eigenlijk alleen water door de afvoer wanneer we het bad schoonmaken. Het geluid is mij nooit eerder opgevallen en heeft (zo lijkt het) niets te maken met andere kranen die open staan. Op het moment dat ik het hoorde liepen er geen kranen in mijn woning. Toen ik de stop optilde zag ik ook onderin het putje een klein laagje water staan dat leek te bewegen. Ik woon in een appartement, kan het misschien ontstaan doordat andere bewoners een kraan open hebben staan? En moet ik me zorgen maken om een verstopping van een afvoerleiding?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
2K
Pieterke
4 jaar geleden
Ik heb dit ook weleens gehad. Toen was er een verstopping bij de benedenburen. Je kunt de huisbaas hierover bellen en die kan e.e.a. na laten kijken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je kunt ook zelf soda en een emmer water door de afvoer gooien, zou er een verstopping zijn dan merk je dat wel. Heb je buren boven je wonen kan het een probleem worden. Woon jij helemaal boven, is er minder kans op problemen voor jou.

Antwoorden (1)

Het is heel normaal om af en toe een klotsend geluid te horen. Dat heeft de maken met de rioolafvoer. Als jij of in het appartement iemand b.v. het toilet doorspoelt gaat er ineens zoveel water door de afvoerbuis, dat er veel lucht wordt meegezogen. Dit meezuigen merk je dan o.a in de zwanenhalzen en stankafsluiters van b.v. bad en douche. Er wordt wat lucht door de het water van de stankafsluiter gezogen en dat geeft het kotsend geluid.