Waarom leggen mensen soms hun Ventilatie rooster kruipruimte een plank voor?

Je ziet wel eens bij huizen dat er een plank voor hun ventilatie roosters van onder (kruipruimte) het huis dicht leggen. Wat is daar de reden van?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
1.5K
TurfGraver
4 jaar geleden
Tocht, kou.
Of het altijd verstandig is?

Antwoorden (1)

Soms gebeurt dit om ongedierte tegen te gaan.

Daarnaast sluiten mensen de roosters soms in de zomer af. De gedachte hierachter: als in de zomer warme lucht de kruipruimte binnentreedt en daar afkoelt, dan zal de relatieve vochtigheid van die lucht stijgen en overtollig vocht worden afgezet, hetgeen tot problemen kan leiden.
In de winter wordt relatief koude lucht van buiten in de kruipruimte toegelaten en verwarmd door de (gestookte) ruimtes erboven. Dan kan de lucht meer vocht bevatten en is er minder kans op vochtproblemen.
De meningen zijn hierover verdeeld. Sommigen deskundigen aan de kruipruimte altijd te ventileren.
SimonV