Hoe komt het dat mijn vriend de post krijgt van de gemeente/overheid terwijl ik eigenaar ben?

Ik heb een woning gekocht en mijn vriend is bij mij ingetrokken. We staan beide ingeschreven op dit adres, maar om de een of andere reden krijgt hij alle post. Het is geen ramp omdat we samen wonen, maar aangezien ik de meeste kosten betaal (aangezien het mijn huis is) lijkt het me wel zo handig dat ik ook de rekeningen ontvang. Weet iemand hoe het komt dat hij die post ontvangt (ook via de berichtenbox) en hoe ik ervoor kan zorgen dat dat voortaan op mijn naam komt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
2.6K
ronron1212
4 jaar geleden
Je vriend heeft zich waarschijnlijk als hoofdbewoner ingeschreven
Ivana
4 jaar geleden
Je zou eens bij de gemeente kunnen informeren. Misschien zit er ergens iets fout.
Wij kunnen je niet helpen!!
SentWierda
4 jaar geleden
N,a,v. de reacties op de vraag van Nanne10001: de vraag gaat niet uitsluitend over post van de gemeente maar over post van vele instanties die al dan niet met de overheid te maken hebben.
Alleen de gemeente benaderen over dit probleem heeft niet veel zin.
De meeste instanties kijken niet verder dan een geboortedatum: de oudste krijgt de post (en dus ook de rekeningen). Daardoor ontstaan pijnlijke situaties zoals door Nanne10001 geschetst.

Antwoorden (3)

Je vriend is ouder dan jij bent? Hoorde een tijd geleden van vrienden dat daar de vrouw altijd de post kreeg,terwijl man ook als hoofdbewoner stond. Dus die hebben geïnformeerd bij de gemeente hoe dat zat, en toen bleek dat de gemeente niet kijkt wie de hoofdbewoner is, maar wie het oudste is. Die krijgt alle post
4 jaar geleden
nounka
4 jaar geleden
Hier ook die regeling.
Vind ik niet leuk. Blijkbaar is het om geen 'aannames te maken' en geen sekse tegen de schenen te schoppen.
Dat probleem hebben we hier ook. Over het algemeen is de uitleg dat het op die manier niet automatisch de man is die het 'hoofd van het huishouden' is. Zo was het vroeger maar blijkbaar kunnen sommige daar niet tegen. Dus kijken naar leeftijd maakt het eerlijker.

Ik denk dat het enige dat je KAN proberen is om eens te geen praten met de burgelijke dienst van je gemeente/stadhuis. Maar ik denk dat ze daar geen gehoor aan geven.

Een minder leuke optie is natuurlijk ervoor zorgen dat je partner er niet meer woont. Maar die lijkt me uitgesloten.
4 jaar geleden
Als je als 25-jarige man zelfstandig woont en jouw overgrootmoeder van 102 komt bij jou wonen, dan komt voortaan alle post binnen op haar naam. Want zij is de oudste.
Het heeft niets te maken met het eigenaar of hoofdbewoner er zijn - de computer kijkt alleen naar een geboortedatum. De oudste moet altijd betalen.