Kan ik eigen risico verhalen op buren door val van hun boom op mijn dak?

Bij de buren stond een reusachtige boom in de tuin en deze is door een storm afgebroken en op mijn dak gevallen. Ik heb schade van 800,- minus mijn eigen risico van 200,-. Deze 200,- bij de buren opgegeven als schade, maar zowel verzekering als hun zelf willen niet betalen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
5.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Info:
https://radar.avrotros.nl/forum/verzekeraars-f31/eigen-risico-zelf-verhalen-bij-tegenpartij-t189535.html

Antwoorden (3)

Je had de totale schade door de buren moeten laten betalen. Zij hadden dit bedrag bij HUN verzekering moeten claimen. Jij hebt niets te maken met eigen risico.
Ivana
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heb al een keurig nette brief ontvangen....ik krijg NIETS terug
TurfGraver
4 jaar geleden
Snap niet dat jou verzekering betaald.
Die hadden verzekering van buren aansprakelijk moeten stellen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Stormschade (tornado) valt schijnbaar niet eronder. Ik snap er zelf ook helemaal niets van waarom ze me die 200,- niet willen betalen.
TurfGraver
4 jaar geleden
Als het niet hun schuld is klopt dat.
TurfGraver
4 jaar geleden
Wellicht goed om te lezen.
https://www.bomenrecht.nl/schade-door-een-boom
Je kunt dit bij je eigen verzekering melden, en zij kunnen dan kijken of ze (de verzekering van) de buren aanspreken. Of de verzekering van de buren aan te spreken is hangt o.a. af van de staat van de boom; als deze in slechte staat was dan zijn zij meer aansprakelijk dan wanneer er niet zoveel aan de hand was met de boom (alhoewel, een reusachtige boom die ineens totaal afbreekt - daar moet iets mee aan de hand zijn geweest?).
Andere mogelijkheid is je eigen rechtsbijstandverzekering, als je die hebt (misschien via je vakbond?). Ook daar kan worden gekeken wie er aansprakelijk is voor wat.
4 jaar geleden
Dat ligt eraan.

Alleen als het afbreken van de boom (of tak van de boom) gezien kan worden als onrechtmatige daad van de eigenaar van de boom, dan is die eigenaar aansprakelijk voor de schade. Van een onrechtmatige daad is bijvoorbeeld sprake als de boom in slechte staat was, te groot, te oud, te ziek, verkeerd gesnoeid, te veel gesnoeid, te weinig gesnoeid, te veel belemmering van wortelgroei of aantasting aan bestaande wortels...

Was de boom gezond en is er door een uitzonderlijke, niet te voorspellen storm of windhoos een tak - of de hele boom - afgebroken? Dan is dat domme pech, en geen onrechtmatige daad van de buren. De buren zijn dan niet aansprakelijk voor de schade, dus ook niet voor het deel eigen risico.
Schade aan het huis valt dan onder stormschade bij de opstalverzekering van het huis. Geldt daarvoor een eigen risico, dan is dat risico voor de eigenaar van het huis.

Zou de boom op een auto zijn gevallen die alleen WA verzekerd is, dan is er helemaal geen verzekering die een deel van de schade dekt en heeft de eigenaar van de auto gewoon heel veel pech.

Uit de vraag is niet af te leiden of het afbreken van de boom te voorzien was en dus ook niet of de buren aansprakelijk zijn voor de schade.
Inekez1
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi, ja, da's een goed antwoord zowiezo. Had al aangegeven dat meerdere bewoners in de straat al hun twijfels hadden over de staat van deze boom en dit ook aangegeven bij de verzekering. Ze zeggen dan dat ik dit moet aantonen, maar volgens mij is dit andersom.
Inekez1
4 jaar geleden
Bij de Rijdende Rechter zeggen ze altijd "Wie eist, die bewijst." Jij bent hier degene die een schadevergoeding van de buren vraagt - of eist. Dus jij zult moeten aantonen dat de boom in zo'n slechte staat was dat er verwacht kon worden dat er vroeg of laat een tak of boom op jouw huis kon vallen. Het eigen oordeel van jou en de buren is hierin waarschijnlijk niet genoeg. Een onafhankelijke bomenexpert kan hier wel duidelijkheid over geven.