Wat gebeurt er als je woning net is verkocht en grote schade krijgt na de verkoop?

De bestuurder van een forse bestelbus is een net verkocht huis in Barneveld binnengereden en heeft voor een enorme ravage gezorgd. De voorlopige verkoop is net afgerond. Dat de bestuurder aansprakelijk is lijkt mij duidelijk. Op hem zal de schade worden verhaald. Wat voor invloed heeft dit nu op de koop? Kunnen de kopers bijvoorbeeld afzien van de koop?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://barneveldsekrant.nl/lokaal/busje-ramt-twee-woningen-barneveld-bestuurder-aangehouden-510586
Gaat het niet vooruit, dan moet het maar achteruit
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2780346/bestelbus-rijdt-net-verkochte-villa-van-half-miljoen-in-puin

Antwoorden (1)

Sowieso is de bestuurder van de betreffende bestelbus aansprakelijk voor de schade. Die schade moet vergoed worden. Wie dan de eigenaar is maak praktisch gesproken niets uit.

Wel is dat de nieuwe eigenaar het huis bij de overdracht niet aantreft in de staat zoals afgesproken bij de verkoop. Dit kan gevolgen hebben voor het doorgaan van de overdracht, met (extra) schade voor zowel koper als verkoper.

Maar ook die schade is indirect veroorzaakt door de bestuurder van het busje. En ook daar is deze in principe aansprakelijk voor.

Op zich zo klaar als een klontje, maar in de praktijk zal het wel niet zo makkelijk gaan.

Dit gaat om grote bedragen. Dat maakt het voor de verzekeraars rendabel hier tijd en geld te investeren om het bedrag omlaag te krijgen.