Waarom vind ik vloerplanken van 350 cm enkel in grenen en vuren?

Ik wil een stevige plankenvloer. Daarom heb ik planken nodig van 3,5 m lengte. Maar die vind ik alleen in zachte houtsoorten m.n. vuren en grenen. Niet geschikt voor het intensief gebruik dat ik voorzie.
Hoe komt dat? Een eik, beuk enz. is toch ook heel hoog, en daar kan men toch ook langere planken uit zagen?
Of kijk ik er gewoon over in het aanbod en is het toch ergens te koop?

5 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
10 seconden googelen.
https://www.houtdirect.nl/shop/hout?filter=1476,1464,1091,1092,1093,1094,1095,1317,1318,1319,1320,1321,1405,1427,1428,1542,1098,1099,1430
Inekez1
5 jaar geleden
@Turfgraver, dat is buitenhout, geen vloerdelen met messing en groef zoals gebruikelijk bij een plankenvloer.
TurfGraver
5 jaar geleden
Iets langer googelen dan..
https://www.houtvakman.nl/eiken-vellingdeel-2-zijdig-28x145-mm-geschaafd-en.html?id=111837923&quantity=1
Inekez1
5 jaar geleden
Ook dat hout is eigenlijk bedoeld voor buiten en niet om binnenshuis een vloer van te leggen. Maar het kàn wellicht wel. Kost wel ongeveer 240 euro per vierkante meter!! Voor dat geld leg je 10 keer een nieuwe vloer van mooie grenen planken!

Het beste antwoord

Houtsoorten zoals eik en beuk kunnen erg gaan werken. Maak je daar lange planken van, dan gaan die 'torderen', draaien. De houtstructuur zit zo in elkaar dat door droging en krimp de plank niet recht blijft. Door kortere planken te maken wordt dit effect geminimaliseerd. In plaats van een torsie van enkele centimeters over een lengte van 3,5 meter heb je dan een paar millimeter per plank. De volgende plank heft dat verschil dan weer op.

Ook in kortere planken is de minimale torsie voor veel mensen al te veel. Men wil een geheel vlakke vloer, zonder 'golven'. Eiken vloeren worden daarom vrijwel altijd in zgn. duoplank of multiplank gemaakt. Dat is dus geen plank die uit een stuk eikenhout is gezaagd, maar een plank gemaakt van op elkaar verlijmde delen. Door verschillende houtsoorten te gebruiken, en/of de lagen haaks op elkaar te verlijmen, blijft de plank recht en heb je geen (of minimaal) last van kromtrekkende planken.

Voor zowel de productiemethode als het vervoer is het goedkoper om met handelbare lengtes te werken. Kwestie ook van vraag- en aanbod. In theorie zou een multiplank van 3,5 meter lengte gemaakt kunnen worden.
Inekez1
5 jaar geleden
liveisgreat
5 jaar geleden
ach dat verklaart veel Waarom moet tegenwoordig toch alles zo strak zijn? Dat is echt dekadent en superslecht voor het milieu omdat het veel bewerkingen vergt. Het leven is niet strak. Voor mij mogen planken werken, en krom zijn en scheef. Dat vind ik net mooi.
Al wil ik voor mijn woonkamer een iets modernere look dan rustieke planken, zo strak hoeft het voor mij helemaal niet.
Plus ik wil niet teveel tijd verbrodden om te leggen. Planken is mooi en eenvoudig zo zonder motief als visgraad enz. Nu hopen dat ik dat vind aan redelijke prijs...
Inekez1
5 jaar geleden
Ik weet niet hoe vies je vloer gaat worden en hoe schoon je alles wil houden, maar een niet-gladde vloer kun je niet makkelijk vegen of dweilen. Stofzuigen kost je ook elke keer meer tijd dan met een gladde vloer. Bovendien is je stofzuiger (en zeker ook je dweil!) eerder aan vervanging toe met een ruwere vloer. Is misschien op den duur toch de extra tijd en moeite van het leggen wel waard...
liveisgreat
5 jaar geleden
Goh voor mij staat properheid niet zo op de eerste plaats. Ik hou het netjes maar het hoeft niet brandschoon te zijn.
Maar natuurlijk moet het wel idd wel wat te onderhouden vallen. Mijn huidige plankenvloer is heel ruw en met grote gleuven tussen de smalle planken dus dat is idd heel moeilijk om schoon te houden, ik moet dan altijd met de stofzuiger in die gleuven zuigen. En dan gaat het nog niet helemaal weg.. Gelukkig ben ik dus niet zo een clean maniac, anders zou ik stapelgek worden. Maar daarom wil ik hem dus bekleden.
Want als er grotere planken liggen die ik ook dichter bij elkaar leg dan zal dat al veel schelen.

Andere antwoorden (1)

Misschien is hout van de Zweden een optie.
Lijkt op grenen maar is veel harder.
Werd veel gebruikt voor industrievloeren .
Ik heb het zelf in m'n woonkamer liggen , ben er zeer tevreden mee qua slijt- en slagvastheid.
Zoek onder de naam " pin des Landes" , daar komt het vandaan .
Moet zijn zeeden.
Autocorrect is een plaag!
Toegevoegd op 03 november 2018 16:12: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
liveisgreat
5 jaar geleden
hallo, dat heb ik al gevonden, maar is dat echt geschikt voor woonkamergebruik? De mensen moeten bij mij hun schoenen niet uitdoen dus incl naaldhakken en zo. Vind het wel mooi Hoe heb je het afgewerkt dan? Ik zou het iets donkerder willen maken omdat ik in een herenhuis woon (een kleintje wel, maar wel die stijl).
(Haha, ik kon niet goed volgen met Zweden en zeeden. Maar het is ZEE-den natuurlijk (en niet zeden wat ik al helemaal niet begreep zeker niet waarom je dat met twee e's schreef Nou...).
Autocorrectie idd grrrr ook al mee gevochten !)