Bestaat er een regelgeving voor de afstand tussen de afzuiger en de perceelgrens van de buren?

Na net een week in ons nieuwe huis te zijn ingetrokken kregen we een "kennismakings" bezoek van onze nieuwe buren. Wat bleek het geval: Onze afzuiger van de keuken zou overlast bezorgen. De buurman draait nachtdiensten en slaapt overdag nog wel eens in de schuur om zo geen last te hebben van de herrie van de kids. Echter kan hij de laatste tijd niet meer slapen omdat hij stankoverlast van onze afzuiger ondervindt. Onze afzuiger staat inderdaad gericht richting de buren, echter is dit op het dak van dit schuurtje. Wij dachten dat dit geen probleem zou zijn. Echter staat het schuurtje er al sinds onze oosterburen voor vijf jaar de dienst uit maakten en is de isolatie dus niet op en top meer. De stank komt volgens de buurman dus door de dakpannen heen de schuur heen. Nu eisen ze dat wij onze afzuiger omleggen. Wij vroegen ons af of zij dit zomaar mogen eisen omdat het probleem zich voordoet door de slechte isolatie van het schuurtje. Ook is het schuurtje officieel geen woongebouw. Heeft er iemand info of advies?

Nog wat info:
- afstand afzuiger ----schuurtje: 1,5 meter
- afstand afzuiger ---- perceel buren: 0.5 meter
- afstand afzuiger ---- woonhuis buren: 20 meter

Bij voorbaat dank,

K&J

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
16K

Antwoorden (1)

Voor nieuwbouw geldt een minimale afstand van 2 meter tussen afvoer in uw gevel en de erfgrens. Wat de buren doen aan hun kant van de erfgrens is niet van belang in dit geval.

Alleen als u met 'ons nieuwe huis' bedoelt dat u recent bent verhuisd naar een voor u nieuw, maar in feite al heel lang bestaand huis, waarbij de afvoer van de keuken ook al heel lang op die plek zit, dan kan het zijn dat dit nog valt onder de regelgeving ten tijde van de bouw. Mogelijk waren toen de eisen soepeler, of was er helemaal niets opgenomen omdat er indertijd nauwelijks mechanische ventilatie was. Is het een oude woning waar u recent een afzuiger met muurdoorvoer heeft geplaatst, dan gelden gewoon de nieuwe regels en voldoet de plaats van de uitmonding dus niet aan de regels. Uw buurman mag u daar dus zeker op aanspreken.
Inekez1
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Allemaal mooi en aardig, maar je mag simpelweg geen overlast veroorzaken.
Nu is het begrip 'overlast' niet eenvoudig te definieren natuurlijk. iedereen hoort en ruikt wel eens wat van zijn buren, maar als dat objectief gezien te gek wordt kun je daar terecht een punt van maken.