Als ik een kamer van 300 huur, hoeveel huursubsidie krijg ik dan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
jc54
5 jaar geleden
Is afhankelijk van jouw inkomen......
Inekez1
5 jaar geleden
Voor een kamer krijg je geen huurtoeslag. Alleen als je een zelfstandige woning huurt kun je huurtoeslag aanvragen, dat betekent een woning of appartement met een eigen 'voordeur' (dat mag vanuit een trappenhuis of gemeenschappelijke hal zijn), en minimaal een eigen keuken en eigen toilet. Voor de berekening van de hoogte van de toeslag geldt de 'rekenhuur', dat is de kale huur + eventuele servicekosten voor gemeenschappelijke ruimten. Als er in de huurprijs ook kosten voor verwarming, elektriciteit, water, tv, internet, gemeentebelastingen etc zijn verwerkt, moet je dat eerst verrekenen om te bepalen wat de 'rekenhuur' is voor de huurtoeslag. Is je rekenhuur meer dan 225 euro per maand en voldoe jij en je woning aan alle voorwaarden, dan kun je huurtoeslag krijgen. Op www.toeslagen.nl vind je meer informatie en kun je een proefberekening maken.

Antwoorden (1)

Huursubsidie is (in Nederland) vervangen door de huurtoeslag. De hoogte van de huurtoeslag is afhankelijk van het inkomen. Huurtoeslag wordt alleen gegeven bij zelfstandige woonruimte, dus niet bij kamerverhuur, althans volgens de informatie op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Huurtoeslag.
5 jaar geleden
HeerVoldemort
5 jaar geleden
+ Meestal krijg je geen huurtoeslag bij een kamer, maar er kunnen uitzonderingen zijn.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/welke-woningen-huurtoeslag/