Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het feitelijke verschil tussen samenwonend en inwonend en wat zijn de voor- en nadelen?

Mijn vriend heeft al een tijdje een eigen huis. Nu gaan we samen en moet ik me inschrijven bij de gemeente. Hier kun je kiezen tussen inwonend of samenwonend.
Wat is in deze situatie het beste om te kiezen? En wat is precies het verschil tussen beide?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
36.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Van samenwonend wordt gesproken als mensen samen één woning in gebruik hebben en als partners een huishouden delen.
Van inwonend wordt gesproken als iemand in het huis van iemand anders woont zonder als partners het huishouden te delen. Inwonen kan bijvoorbeeld voor kinderen of kamerhuurders in het huis gelden.

Het maakt fiscaal of voor de bijstand niet uit of je ingeschreven bent als inwonend of als samenwonend. Men kijkt niet naar hoe je ingeschreven staat maar naar de feitelijke omstandigheden.
Er zijn dus geen voor- of nadelen. Je zult je in jouw geval in moeten schrijven als samenwonend.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 15 juli 2018 07:53: bron
SimonV
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding