Heeft ons huis last van houtwormen?

Wij hebben een huis van 1935 gekocht, uit de bouwkundige keuring kwam niets bijzonders betreft aangetast hout naar voren maar nu we er even wonen kom ik toch steeds meer houten delen met gaatjes tegen, het lijken mij oude gaatjes het huis is dan ook al bijna 100 jaar oud.
Hoe kom ik er achter of er er nog actieve houtwormen aanwezig zijn?
Of is dit alleen maar door een expert vast te leggen?
Wat ik eerder al zei, uit de bouwkundige keuring kwam niets naar voren hierover en de vorige eigenaar die er 40 jaar gewoond heeft gaf aan nooit last gehad te hebben.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
redhouse
5 jaar geleden
Tik met regelmaat op de verdachte houtdelen.
Amadea
5 jaar geleden
Met welk doel, redhouse?
jc54
5 jaar geleden
Als je het niet vertrouwt, laat je er het best een deskundige naar kijken. Het zou ook boktor kunnen zijn.......
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Boktor, of misschien wel olifanten.. Boktor geeft flink grotere gaten dan houtworm, daar heb je geen expert voor nodig. Ff tikken: geen stof/zaagsel, geen actieve houtworm.

Antwoorden (1)

De gaatjes kunnen heel goed van lang geleden zijn, waarbij de houtwormen zijn verdelgd.
Als ze nu nog actief zijn zie je 'boorsel' , heel fijn zaagsel als het ware, uit de gaatjes komen. Niet altijd en overal, maar als je helemaal nergens van dat gele stof kunt vinden zijn er hoogst waarschijnlijk geen houtwormen meer aanwezig.