Mogen er alsnog flyers/kaartjes met een NEE-NEE sticker in je brievenbus?

Hi,

Ik woon op een studentencampus en ik word doodgegooid met flyers/kaartjes voor feesten, baantjes en over studentenorganisaties. Ik zie het als hinderlijke spam maar dan letterlijk.
Is dit eigenlijk wel toegestaan? Ik heb een NEE-NEE sticker op mijn brievenbus.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
Antoni
5 jaar geleden
"Als men ondanks een neesticker toch ongewenst ongeadresseerd drukwerk ontvangt, kan men een klacht indienen. Als de adverteerder of verspreider daar niet adequaat op reageert, kan men een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code." staat op https://nl.wikipedia.org/wiki/Brievenbussticker. "Ontvangt u toch ongeadresseerd reclamedrukwerk, ondanks een sticker op uw brievenbus? Dan kunt u een klacht indienen bij de adverteerder of de verspreider. Zij moeten de klacht onderzoeken en binnen 4 weken beantwoorden. Handelen zij uw klacht niet op tijd of naar tevredenheid af? Dan kunt u binnen 4 weken een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code." staat op https://www.rijksoverheid.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/wat-kan-ik-doen-tegen-ongewenste-reclame-en-folders-in-mijn-brievenbus. Zie https://www.reclamecode.nl/consument/default.asp?paginaID=72&hID=2.
SentWierda
5 jaar geleden
Als je student bent waarom zou je je dan hier druk over maken? Het hoort er gewoon bij als je op een studentencampus woont.
Als je geen student bent: onderneem stappen en ga tot het uiterste. Deel zoveel mogelijk NEE-NEE stickers uit. Dien een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Je krijgt waarschijnlijk gelijk. Maar wel ten koste van een zeurpiet-imago.

Antwoorden (2)

Nee, dat mag niet. Maar op een studentencampus vrees ik dat het vechten tegen de bierkaai is; bij officiële folderverspreiders is de afzender/verspreider gemakkelijk te achterhalen, bij het soort drukwerk waar jij het over hebt lijkt me dat een stuk lastiger.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Niet mogen" is een subjectief begrip.

Wat jou als plakker van de NEE/NEE sticker betref zal het niet mogen.

WETTELIJK is het echter een tandeloze tijger en 'mag' je dus de sticker gewoon negeren.

Wel kun je een klacht indienen bij De Stichting Reclame Code. Maar die heeft maar een hele beperkte bevoegdheid.

De SRC kan in principe geen boete opleggen. Boetes kunnen alleen worden opgelegd wanneer bedrijven door middel van een overeenkomst daar toestemming voor hebben verleend. Sommige brancheorganisaties hebben die toestemming verleend. Zo kan de Reclame Code Commissie een boete opleggen aan adverteerders die aangesloten zijn bij STIVA en die regelmatig en/of zeer ernstig de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken overtreden.

In de praktijk wordt niet of nauwelijks door de Commissie een boete opgelegd. SRC is een zelfreguleringsorganisatie die toeziet op de naleving van de regels waaraan reclame moet voldoen en die door het adverterend bedrijfsleven zelf zijn opgesteld.
Toegevoegd op 04 mei 2018 15:01: bron