Mag de buurman zomaar zijn terrein omheinen zodat wij en onze buren niet meer bij de voordeur kunnen?

We hebben de buurman aangesproken op een trailer die op onze grond gestald stond. Nu gaat hij omdat hij boos is zijn erf omheinen. Wij hebben hebben twee garages en parkeerplaatsen die kunnen we dan heel moeilijk bereiken. Dit mag volgens hem alleen lopend. Ook kunnen we niet meer bij onze achterdeur komen wat onze enige toegang is tot de woning. Mag dit zomaar. Hij mag zijn erf afscheiden maar mag hij ons dan zo hinderen. Het enigste wat wij hebben gezegt is dat de trailer op onze grond stond. Wist hij zogenaamd niet want volgens hem is alle grond van hem ook al is dat niet zo.

Wij gaan ook verbouwen en twee garages slopen omdat een hoekje wel op zijn grond staat. Als die garage weg is kunnen we over onze eigen grond naar de voordeur maar dat kan nu nog niet. Tevens sluit hij een aangrenzende buurwoning af. Volgens de buurman ons probleem niet die van hem.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
4.5K
ronron1212
6 jaar geleden
Laat het kadaster eens alles na meten. Kijk in je koop akte of er recht is op overpad
tinus1969
6 jaar geleden
Eens met @ronron1212, dit begitn met het opvragen van aktes in het kadaster, kijken waar de erfgrenzen liggen en of er recht van overpad is, etc
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk eens naar 'erfdienstbaarheid'

Antwoorden (1)

Kijk eerst eens of er in de koopakte van je woning iets staat over recht van overpad en/of andere erfdienstbaarheden. Zo ja, dan is een recht van overpad in principe alleen maar om te lopen. Als dat anders is (bijvoorbeeeld met je auto naar de garage) dan staat dat vermeld.
Als er niets geregeld is in de akte (en het kadaster), dan heb je niets te zoeken op andermans erf. En vice-versa. Het paadje naar je garage of voordeur te smal? Jouw probleem. Uitzondering is het geval dat je vanaf je eigendom helemaal de openbare weg (lopend) niet zou kunnen bereiken. Dan is de buurman verplicht je doorgang te verlenen, in principe langs de kortste route.
Iedereen mag een hek of heg langs of op zijn perceelgrens zetten. In de APV van de gemeente zijn regels opgenomen voor de maximale hoogte, en eventueel materiaalgebruik, uitsraling en zo.
Als er onduidelijkheid is over waar de erfgrens precies loopt kun je het Kadaster vragen om te komen meten. Kost € 500 a 1000.