Ben ik verplicht geen erfafscheiding aabn te brengen omdat er een perceel met een nutsvoorziening op mijn perceel ligt?

Op mijn perceel ligt een perceel van de netbeheerder met een electriciteitshuisje. Het perceel van de netbeheerder is dus geheel omringd met mijn grond. Er zijn geen erfdienstbaarheden ingeschreven in de openbare registers. Nu wil ik een erfafscheiding plaatsen, maar vraag mij af in hoeverre ik verplicht ben om het perceel van de netbeheerder toegankelijk te houden. Om dit perceel heen omheinen levert mij namelijk flinke extra kosten op.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
tinus1969
6 jaar geleden
1. Laat de notaris eens graven in oude aktes - grote kans dat er iets is geregeld maar dat dat door een luie notaris niet is overgenomen (eigen ervaring...).
2. Los daarvan is het heel verstandig als de netbeheerder bij zijn elektriciteitshuisje kan, juist in spoedgevallen.
3. Bel de betreffende netbeheerder eens, en vraag wat die er van vinden.

Antwoorden (1)

Je kunt gewoon een erfafscheiding plaatsen, als het elektriciteitshuisje maar bereikbaar blijft voor medewerkers van het energiebedrijf. Ook als er wel een erfdienstbaarheid zou zijn gevestigd, mag je gewoon een erfafscheiding op je eigen grond plaatsen.
Bereikbaarheid kun je bereiken door een hekje zonder slot, of bijvoorbeeld een opening in de haag. Indien buren gebruik maken van je erfdienstbaarheid, zou je een hek met slot kunnen plaatsen en de buren een sleutel geven. Dat is in dit geval lastig omdat er veel verschillende medewerkers bij het gebouwtje moeten kunnen.
Inekez1