Hoe lang heb je de tijd als je een huis koopt onder voorbehoud van financiering?

Beste mensen,

Ik heb spaargeld wat vast staat in een deposito en ik kan dat loshalen als ik een huis koop. Ik heb nu een appartement op het oog en een bod gedaan wat geaccepteerd is. Ik moet naast dat spaargeld een hypotheek nemen. Dan word de verhouding helft spaargeld in huis en helft hypotheek.

Volgens de hypotheekadviseur kan ik een hypotheek krijgen in mijn geval. De aanbieding ligt er, maar de stukken moeten nog wel opgestuurd.

Nu zegt de makelaar dat k vier weken de tijd krijg om de financiering rond te krijgen. Volgens de hypotheekadviseur lukt dat wel met dat eigen geld, maar ik ben er helemaal niet gerust op. Want als ik het na vier weken niet rond heb met de bank wat gebeurd er dan? Moet ik dan 10 procent van de koopsom betalen? Hoe gaat zoiets? Ik wil het hier ook vragen en niet alleen op de adviseur afgaan. Stel je voor dat er een adder onder het gras zit. Wat dat spaargeld betreft dat weet ik sowieso zeker dat het los kan als ik het koopkontract zend. Daar heb ik nog speciaal een paar jaar geleden heel erg op gelet en er waren maar twee banken bij wie dat kon en die staan onder toezicht van de Nederlandse Bank Ik hoop dat iemand mij wijzer maakt in deze en waar ik goed op moet letten in het koopcontract voordat ik teken.

vr gr Gonna

6 jaar geleden
in: Wonen
3.3K
ronron1212
6 jaar geleden
Je hebt vier weken om de hypotheek rond te krijgen lukt dat niet dan gaat de koop niet door. Dat is de ontbindende factoor in je voorlopig koopcontract. Geen financiering geen huis geen verdere kosten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar dan moet je wel even op tijd (dus binnen die 4 weken) de koop laten ontbinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Probeer om in het voorlopig koopcontract een periode van 6 of 8 weken te krijgen waarbinnen je de financiering rond moet hebben.
Kan soms lang duren en. Zorg dat je zo snel mogelijk alle verklaringen bij elkaar krijgt, proactief bezig gaan.
Morgen werkgeversverklaring etc opvragen.
ronron1212
6 jaar geleden
De periode in het voorlopig koopcontract behoort 6 tot 8 weken te zijn.

Antwoorden (1)

Gonna,

Als de makelaar zelf al over ontbindende voorwaarden begint dan is dit opgenomen in het (voorlopige) koopcontract en dat is goed. Dit is NIET standaard dus lees het contract goed na. Zelf zou ik vasthouden aan 6 weken dit omdat de banken/verstrekkers niet zo heel snel zijn. Mocht de datum verstreken zijn van de ontbindende voorwaarden en de koop gaat NIET door dán betaal je 10% van de koopsom. Mocht de koop vóór de ontbindende datum niet doorgaan ben je vrijgepleit van deze 10%.

Succes met je (eventuele) aankoop!