Na hoelang is een vakantie geen vakantie meer?

Per maand of per jaar.
Stel ik schrijf mij in bij mijn ouders (woon daar dan ook, de dagen dat ik niet 'op vakantie' ben) en de rest van de tijd ben ik in het buitenland en ben ik daar dus 'op vakantie' (maar ik woon bij iemand in).

Ik begrijp dat ik maximaal 90 dagen daar mag blijven ivm dat je daarna uitgeschreven wordt hier, maar wat als ik 90 dagen ga, 14 dagen terugkom, weer 90 dagen ga..enzovoorts.

Wanneer is dat strafbaar?
Vanaf wanneer stopt UWV dan de Wajong?
(Omdat het te lang vakantie zou zijn). En vanaf wanneer stopt de belastingdienst de zorgtoeslag?

Het gaat om een EU land.

Hopelijk is het duidelijk, anders hoor ik het graag. Bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4 weken en alles van te voren melden.
https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/vakantie-doorgeven/detail/vakantie-doorgeven-met-een-wao-waz-wajong-uitkering
https://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsbeperkt/oude-wajong/tijdens-wajong-uitkering/detail/plichten-en-rechten-met-oude-wajong/mijn-plichten-met-oude-wajong/geef-uw-vakantie-of-verblijf-buiten-nederland-door Tevens lijkt het mij logisch dat dat niet het hele jaar door kan gaan, maar dat zal je kunnen bespreken.
Ligt er mogelijk ook aan of je in het buitenland aan herstel werkt of dat je eigenlijk aan het profiteren bent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet of het heel veel verschil heeft, maar ik heb wajong2010. Dankje voor de link! Het is beide niet het geval overigens, niet herstel (al kan het wel helpen, maar geen specifiek herstel doel) maar ook biet profiteren, dit omdat er op dit moment uberhaupt geen herstel mogelijkheid is, is die er wel, dan ben ik uiteraard weer in Nederland daarvoor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het waren vooral twee uitersten.
De herstel optie zou je wel aan kunnen voeren, mogelijk gaan ze daar ver in mee. Strikt volgens de regels denk ik niet dat je heel lang in het buitenland mag verblijven, maar daar weet ik verder niet genoeg over.

Het beste antwoord

Als feitelijk sprake is van "wonen" in het buitenland (i.p.v. verblijven) raak je de uitkering kwijt. Voor elke "vakantie" moet je tijdig contact opnemen met UWV. Het oordeel van UWV over het "woonland" is bepalend.

"Bent u elk jaar enkele maanden in Nederland en enkele maanden in het buitenland? Dan is het soms lastig te bepalen wat uw woonland is. UWV gaat dan uit van het volgende:

    Bent u minder dan 4 maanden per jaar in het buitenland? Dan woont u in Nederland.
    Bent u 4 tot 8 maanden per jaar in het buitenland? Dan bent u een pendelaar. U kunt dan zelf aangeven wat uw woonland is.
    Bent u meer dan 8 maanden per jaar in het buitenland? Dan woont u in het buitenland."
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!
Inekez1
6 jaar geleden
Let op: voor Wajong kunnen andere regels gelden dan voor de andere uitkeringen van het UWV. Blijkt bij controle door het UWV dat je langer of vaker in het buitenland verblijft dan dat je zelf hebt opgegeven, dan kan dat consequenties hebben. Altijd vooraf overleggen met het UWV is aan te raden. Lees ook dit: Met een arbeidsongeschiktheidsuitkering naar het buitenland:
https://www.uwv.nl/particulieren/internationaal/met-uitkering-naar-buitenland/detail/met-een-arbeidsongeschiktheidsuitkering-naar-het-buitenland En dit: Met een Wajong uitkering naar het buitenland.
https://www.uwv.nl/particulieren/internationaal/met-uitkering-naar-buitenland/detail/met-een-arbeidsongeschiktheidsuitkering-naar-het-buitenland/met-een-wajong-uitkering-naar-het-buitenland
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje voor de extra linkjes!