Waar ligt het aan dat na het herhaaldelijk spoelen van de vaatwasser met schoonmaakazijn de geur terug komt?

Omdat de vaatwasser een muffe geur heeft, gooi ik vaak schoonmaakazijn in de vaatwasmachine. De geur is dan wel weg, maar twee dagen later ruik ik het weer. Wie weet wat ik hieraan kan doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Vaatwasser zelf (rubbers en afvoer) een keer goed schoonmaken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook dat heb ik reeds gedaan
SimonV
6 jaar geleden
Misschien heb je wat aan deze tips: http://www.keukenervaringen.nl/help-mijn-vaatwasser-stinkt/ https://www.consumentenbond.nl/vaatwasser/vaatwasser-stinkt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe en wanneer doe je de azijn erin? Azijn werkt vooral goed tijdens de "hoofdwas"
Doe je het er vooraf in de spoelt het tijdens de eerste spoelbeurt al weg. Laat de vaatwasser ongeveer een half uur aanstaan.. (afhankelijk van de duur van het programma) Dan de deur langzaam open doen en flink veel schoonmaakazijn erin. (denk aan 250 tot 500ml)
Deur weer dicht en programma af laten maken.
Als het erg naar azijn ruikt nog een kort spoelprogramma doen. Werk dit niet dan wordt het tijd voor sterker spul, bijvoorbeeld op chloor gebaseerde middelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kan ook zoiets gebruiken
https://www.ah.nl/producten/product/wi161661/finish-machinereiniger Daar zit een dopje op die bij 60 graden smelt. Het middel komt dan dus ook pas tijdens de "hoofdwas" in de machine. Net als met azijn, doe je dit met het heetste programma.

Antwoorden (1)

Het geheim van een stinkende vaatwasser is in 9 van de 10 gevallen iets wat de meesten niet weten: eieren (lees:mayonaise). Doe NOOIT mayo/eieren in je vaatwasser. Je hebt ongeveer 3 wasbeurten nodig voordat het echt weg is. Dus, vanaf vandaag geen mayo/eieren meer in je vaatwasser. (ook als je een mes hebt gebruikt om bijv filet americain te smeren, zit er in de filet, mayonaise. dat zit in meerdere producten). Ik ben benieuwd of je dit advies voor altijd zal opvolgen.