hoe schadelijk is het begroeien van een buitenmuur door Hedera of andere planten?

Mijn muren zijn begroeid met Hedera en andere soorten muurklimmers
Is verwijderen beter of lijden voegen niet onder deze klimmers?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Voegen worden niet aangetast door de klimplanten. Maar als een voeg eenmaal beschadigd is (afbrokkelt of scheurt) kunnen de klimplanten zich in de scheurtjes wringen. Als ze dikker groeien, wordt de scheur opengedrukt en ontstaat echt schade. Zo lang je geen scheuren en gaten in voegen en stenen hebt, is Hedera op de muur niet schadelijk. Het beschermt je muur zelfs tegen vocht, geeft extra isolatie doordat er geen koude wind langs je muren waait en biedt schuil- en nestgelegenheid voor vogels.

Heb je wel scheurtjes of gaten in of boven (dakrand) de muur, haal dan ter plaatse de planten weg, voeg alles weer dicht en daarna kun je het opnieuw laten begroeien. Let op bij dakranden. Zorg dat de plant niet te hoog klimt en tussen muur en boeidelen gaat zitten. Regelmatig terugsnoeien dus.
Inekez1
6 jaar geleden
Z512099
6 jaar geleden
+ en voor de laatste alinea.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
echt ter zake kundig en met dank als beste antwoord gekozen