Moeten we een uur lawaai per avond/nacht accepteren?

Wij hebben in ons zeer gehorige rijtje koopwoningen een buurman die 1 uur per dag luide muziek draait. Van dat dance-boemboem gedreun, waar we in alle zes huizen van kunnen meegenieten. Een uur per dag is nog te overzien, maar helaas doet hij het op een vervelend tijdstip, ongeveer van 00:00 tot 01:00u., terwijl wij allemaal weer vroeg op moeten. De rest van de dag hebben we weinig last van hem.
Het is geen aso-type, maar een op zich nette man. Wel weten we via via dat er sprake is van drugsgebruik (o.a. cocaïne).
Hij staat niet open voor een gesprek. Dat heeft een vriendelijke buurman eens geprobeerd naar aanleiding van een extreem feest. Hij reageert wat lacherig “ik doe in mijn huis wat ik wil” en doet de deur weer dicht. Hij wil verder ook niets met de buurt te maken hebben, houdt zich volledig afzijdig. Dus terloops eens in gesprek komen zit er ook niet in. Buurtbemiddeling inschakelen heeft ook geen zin. Iemand die zijn buren niet eens fatsoenlijk te woord wil staan, zal ook dat weigeren.
Wij vinden het een risico om hem er op aan te spreken. Het zou goed kunnen dat hij er dan juist een schepje bovenop gaat doen en bijv. urenlang muziek gaat draaien, of midden in de nacht. Met zijn installatie in deze gehorige huizen kan hij ons hier echt terroriseren.
Dus aan een kant zijn we blij dat het maar een uur per dag is, maar elke nacht in je eerste slaap wakker gedreund worden is niet fijn.
Graag jullie advies.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nee zeker niet na 2200 uur mag je zo ie zo geen overlast bezorgen als hij het iedere keer om 12 uur doet iedere keer zou ik dan de politie bellen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Na 22.00 uur? Ik heb eens hetzelfde aan de hand gehad. Politie gebeld, reactie aan de andere kant was hard lachen. Na 23.00 uur was zelfs discutabel. Maar na middernacht moest het toch wel stil zijn (hier, grote stad). Ook kan het afhankelijk zijn waar je woont. In grote flats kunnen huisregels zijn die duidelijk afwijken: tot 20.00 uur 'verbouw-geluiden' en na 22.00 uur stilte (ook hier grote stad/eigen regels wbv).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel begrijpelijk Jose, dat jullie als buurtgenoten niet durven optreden i.v.m. eventueel verergering van de klachten door deze "op zich nette man"... Maar: deze man is NIET netjes, ook gezien zijn reactie naar de vriendelijke buurman.
Overweging: juist omdát jullie als buren niet durven te reageren / op te treden kan deze man gewoon doorgaan met zijn asociale gedrag.
Voorstel: met alle gedupeerde bewoners om de tafel gaan zitten en goed doorspreken wat jullie hiermee willen / kunnen en wat de "voors en tegens" zijn. Er zijn al verschillende mogelijkheden gegeven in de antwoorden.
Dit is een heel lastig probleem; ik wens je veel wijsheid en sterkte!!!

Het beste antwoord

Bij koophuizen mis je een wbv die dit op kan lossen. Daarna denk ik aan de wijkagent. Deze inschakelen en daar , indien nodig dagelijks , je klachten neer leggen.

's Nachts op het moment dat er letterlijk sprake is van geluidsoverlast één keer naar de buurman toe stappen en vragen op te houden, het geluid te dempen. Waarom? daar vraagt de politie naar wanneer je belt om dit door te geven midden in de nacht. "Ja , ik heb de buurman hierop aangesproken, nee , ik heb niet boos/schreeuwend gereageerd."

Houdt een 'dagboek' bij van tijden , letterlijk , en de soort overlast 'muziek' is te weinig. Verzamel namen van buren en maak er een mooi dossiertje van. Zeer handig en noodzakelijk als je later met bewijzen moet komen.

Voorlopig is dit wat je kunt doen. Nee, beter niet met z'n allen verhaal gaan halen, wel aantrekkelijk idee, maar kan makkelijk uit de hand lopen. Niet verstandig.

Dagelijks de politie midden in de nacht bellen en het noteren in je eigen dossier. Het wordt wel eens vergeten en zou later dus niet gebeurd zijn. Heb ik van horen zeggen.

Succes.

Toegevoegd na 8 minuten:
Antwoord: nee dat hoeven jullie niet te accepteren, dit is a-sociaal, dit is geluidsoverlast.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog even ter aanvulling: de reden dat we de politie niet inschakelen is zoals gezegd de angst voor pestgedrag uit wraak. Dat heeft een van de buren meegemaakt op haar vorige adres. Toen hebben de overlastgevers nadat de politie was gebeld, maandenlang midden in de nacht steeds heel kort de stereo op max. aangezet. Duurde nog geen minuut, maar voldoende om je rot te schrikken. Het was niet elke nacht en ook niet op vaste tijden. Politie bellen heeft dan geen zin, want als ze komen is het stil. Juist dat onvoorspelbare was erg. Zij woonde er boven en is er om verhuisd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, ik begrijp wat je bedoelt, is een bekende methode van terug-pesten.
Het enige antwoord hierop is eerst weer verhaal gaan halen aan zijn voordeur en vooral rustig blijven en niet boos worden (moeilijk!!).
Daarna? met gelijke munt terug betalen. Wanneer slaapt de buurman? precies! Inderdaad, beter niet, maar als er geen hulp/actie van hogerhand komt, is het soms het enige antwoord. Voordeel in dit opzicht is dat jullie met meerdere mensen zijn. Maar in principe raad ik dit niet aan. Van kwaad tot erger denk je dan, maar het kan toch niet erger? Kijk, je kunt wel denken :
Als ik dat doe , dan wordt zijn reactie ... terug-pesten dus en geen rust, maar dat heb je nu ook niet. Want eindeloos te weinig slaap/rust is funest voor de meeste mensen en veel mensen houden dit niet vol. Tenzij je wilt verhuizen. Je huis verkopen en vertrekken naar andere oorden die niet per definitie beter zijn. Probleem is ook dat je door gebrek aan slaap/rust soms iets niet meer onpartijdig, nuchter kunt bekijken.

Andere antwoorden (1)

Gewoon de politie er op af sturen.Een PV laten opmaken Na 22H00 moet men de nachtrust van de buren respecteren. Leg klacht neer met zoveel mogelijk geburen.Ga desnoods na x aantal klachten naar de vrederechter . in België bestaat er ook zoiets als een gasboete .In Nederland zal er ook wel iets dergelijks zijn . Gasboetes worden aanzien als snelrecht en worden op gemeentelijk vlak uitgedeeld aan allerlei overtreders.Na een paar van die boetes worden de daders van overlast duidelijk kalmer