Hoe kan ik mij voorbereiden op het alleen wonen in een jaar tijd?

Ik word volgend jaar 18 en ik wil dan meteen uit huis.
Ik heb een slechte relatie met mijn moeder en ik wil niet langer dan het moet met haar in een huis wonen.
Hoe kan ik mij het beste voorbereiden hierop?

6 jaar geleden
in: Wonen
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Leer koken en huishoudelijke taken te doen, als je dit nog niet kunt. Leer een budget te maken en met een budget om te gaan. Ga de winkels in (of zoek op internet) zodat je bekend bent met prijzen. Huurprijzen, prijs van kleding, prijs van voeding, zorgverzekering, telefoon, internet etc.. Zo weet je hoe duur alles is en kom je straks niet in financiële problemen. Als je weet wat alles kost en je weet wat je nodig hebt, kun je een budget opstellen en weet je wat je financieel per maand verdient (baantje, studiefinanciering) en hoeveel geld je nodig hebt om rond te komen. Je bent nog te jong voor een uitkering, jeugdloon is laag, studeren is duur. Dus bereid je goed voor op deze kosten. Als je geen bijbaan hebt, dan kom je in de problemen, want je krijgt op deze leeftijd geen uitkering. Wel kun je als je studeert bij DUO extra bijlenen. Maar dat moet je dan wel 2 jaar na je studie beginnen af te lossen.

Antwoorden (3)

Door in een keer in t diepe te springen. Soms moet je n radicaal besluit nemen voor jezelf. Ik was 17 en heb ik ook mn koffers gepakt ( in n weekend ). Zorg dat je woonruimte hebt. En de rest leer je snel genoeg vanzelf. Ik ben er alleen maar trots op de weg die ik toen bewandeld heb. Ik vond het een zware weg maar ik zou toch niets anders hebben gedaan achteraf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hi mag ik vragen hoe dat ging Enzo Ben 16 en ja het gaat bij Ons ook echt Niet goed. Zocht veel Oplossingen ook maar dit is het enige wat overbleef. Krijg ik geen problemen met jeugdbescherming ofzo etc als ik weg ga kan ze me dán Niet zegmaar terug laten brengen
Schrijf je alvast in bij woningbouwverenigingen en woonwebsites van je gemeente. Kijk hiervoor op de website van je gemeente. Vaak is er een wachtlijst voor woningen en is je inschrijftijd van belang voor toewijzing van een huurwoning. Hetzelfde geldt voor studentenwoningen. Ook daarvoor moet je je zo vroeg mogelijk inschrijven. Wachttijden van negen maanden of langer voor een studentenkamer zijn in sommige steden niet ongewoon.

Zorg dat je geld hebt of veel kan sparen. Ik ga ervan uit dat je financieel ook onafhankelijk wil worden. Zorg er dus voor dat je een goede (bij)baan hebt zodat je veel geld hebt als je op jezelf gaat wonen. Ook voor het kunnen huren van een woning is financiële zekerheid nodig, anders accepteert de verhuurder je niet. Dat kan zonder financiële zekerheid alleen als iemand voor je borg wil staan. Dat kan je natuurlijk beter voorkomen door zelf te zorgen voor financiële zekerheid.

Overigens is een slechte relatie met je ouder(s) niet ongewoon tijdens de puberteit (dus als je 12-18 jaar bent). Dat hoort bij het volwassen worden, en het zoeken naar je eigen identiteit en opvattingen. Als die (erg) verschillen van die van je ouder(s) kunnen er conflicten ontstaan. Ik weet niet of er meer dan dat aan de hand is in jouw situatie, maar je zou er eens over kunnen praten met een hulpverlener, bijvoorbeeld jullie huisarts, iemand van maatschappelijk werk of iemand op je school. Je moet immers nog minstens een jaar volhouden (volgens je eigen plannen).
6 jaar geleden
Financieel - Huisvesting - Alleen zijn - Netwerk/Vangnet

Het ouderlijk huis ontvluchten, de deur uitgaan omdat je niet met je moeder overweg kunt. Je bent niet de eerste en ja dat komt wel vaker voor.

-Financieel
Dat zal niet meevallen. Heb je al een baan? of ga je studeren? je vertelt niets, dan krijg je dus een algemeen antwoord.
Als uitwonend student ontvang je natuurlijk meer, maar is het genoeg? bijbaan is vaak toch nodig als je geen hulp van je ouders krijgt. (bron)
Een huis / flat inrichten kost geld. Heb je dat? hoe wil je hier aan komen? Een koelkast, wasmachine tafel en stoelen en een bed, heel erg basic allemaal. Bestek, borden en pannen. Emmer stofzuiger gordijnen handdoeken theedoeken dekbed dekbedhoes kussen en kussenslopen. Alles bij elkaar is het gewoon veel, kringloop en krijgertjes zijn een manier om te beginnen. Moet je nu dan al mee beginnen, maar wel opslaan in je kamer? of mag je moeder niets weten?

-Huisvesting
Een optie is om je (beste) vriendin te vragen samen een flat/ verdieping te huren, dat scheelt je de helft aan huur, gas/licht/water.
Andere mogelijkheid is om bij een hospita 'op kamers' te gaan. Dat scheelt een hoop huur en ook aanspraak.
Nog een mogelijkheid is bij familie of vrienden een kamer te huren, oma/opa?

Vervoer is trouwens ook handig. Fiets bv. Goedkoop en makkelijk en snel. Bij de fietsenmaker zijn er na de zomer vaak tweedehandsjes voor een prijsje te koop. Ook zo iets, Niet in het voorjaar, dan zoekt iedereen er een voor op de camping, dat drijft de prijs weer op. Is maar een weetje.

-Alleen zijn
De deur uit op je 18e lijkt geweldig: vrijheid! kunnen doen wat je wilt, geen ouders die zeuren omdat je dit of dat moet of wilt doen. Het zijn op die leeftijd geen rare gebeurtenissen, klopt. Veel mensen (bijna iedereen?) hebben hier last van. Eerder of later, jonger of ouder, dat hoort bij opgroeien. Ben je eenmaal de deur uit, dan zal het niet meevallen. Alleen zijn betekent namelijk ook dat je zelf overal voor moet zorgen. De boodschappen, maar ook koken en afwassen, de was doen, stofzuigen alles bijhouden. Vergis je niet, het valt niet mee. Maar je kan het wel allemaal op jouw manier doen en in jouw tempo en wanneer jij het wilt of niet dus.
De ene mens kan ook heel goed alleen zijn, terwijl de ander er niet aan moet denken. Je kunt de deur uit gaan om mensen te zien, te spreken, maar thuis is alleen wel erg alleen hoor. Kan je daar tegen?

- 2 -
-Netwerk/Vangnet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
- 2 - -Netwerk/Vangnet
Je netwerk wordt kleiner zodra je niet meer thuis woont. Tegelijkertijd als je gaat werken of studeren wordt het daarentegen ook groter. Echter als vangnet fungerend ga je er op achteruit. Een vangnet bestaat niet uit nieuwe kennissen, maar uit familie en vrienden. Probeer eens te bekijken of je het niet nog wat langer kunt redden.
Ruzie met je moeder steeds, misschien is op een rustige manier met elkaar om de tafel zitten een mogelijkheid om tot elkaar te komen. Als je erg op je moeder lijkt, dat botst vaak. Op kalme toon met elkaar iets bespreken is de enige mogelijkheid om de lieve vrede te bewaren, zodra er een ruzie toon dreigt, opstaan en andere keer doorgaan. Of vraag iemand te bemiddelen als neutrale bemiddelaar. Dat je deze vraag hier stelt, geeft aan dat je er goed over nadenkt. Prima. Kan je je voorstellen dat je alleen in een kamer zit. Alles zelf moet doen? Bereid je maar goed voor, sparen zou ook verstandig zijn (bijbaantje) en sober leven vanaf nu... dat levert een spaarpotje op. Handig.
Realiseer je goed wat je wilt doen. Je gaat de deur uit en laat alles achter om het in je eentje te gaan redden. Is niet onmogelijk, nee, maar wel moeilijk. Ik wens je een rustig jaar toe. Succes @Toraq