kan ik van mijn tuin 2 percelen schenken aan kinderen?

heb groot perceel tuin naast openbare weg en wil hiervan 2 delen schenken aan kinderen, wellicht mogen ze in toekomst daar bouwen. kan dit ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
Inekez1
6 jaar geleden
Ik zou eerst eens goed uitzoeken of het inderdaad bouwgrond kan worden. Anders is het zonde om nu kosten te maken voor het splitsen van het perceel en alles goed te regelen m.b.t. de schenking. Ook als het wel bouwgrond kan worden, let dan goed op de afmetingen van het perceel en de eisen m.b.t. het bouwvolume, gevelrooilijn en minimale afstand van de woning tot de erfgrens. Mijn oom en tante hebben ooit een perceel in 3 stroken gedeeld met het idee dat hun 3 kinderen daar 3 recreatiewoningen op konden bouwen, naast hun eigen recreatiewoning. Helaas bleek toen dat elke woning minimaal 12 meter van de erfgrens af moest staan. De percelen hadden een breedte van 25 meter. Er kon dus een hutje van 1 meter breed worden gebouwd. Pas nadat 1 van de kinderen het middelste perceel had verdeeld tussen zijn zussen, kon er op 2 percelen gebouwd worden. Het stuk dat oom en tante zelf hadden gehouden bleek daarna ineens te klein om nog toestemming te krijgen voor een tuinhuisje, omdat er slechts een bepaald percentage van het perceel bebouwd mocht worden. Verdiep je dus goed in de regels die in jouw gemeente gelden, specifiek voor het deel van het bestemmingsplan waarin het perceel tuin ligt. Regels kunnen in de toekomst veranderen, dat kan ik je voordeel zijn maar kan ook in je nadeel gaan werken. En, overleg ook even met je kinderen of die daar uberhaubt wel naast elkaar willen wonen? Ontstaan er geen scheve gezichten als beide een stuk grond krijgen en één daarvan besluit om het door te verkopen aan wildvreemde mensen die dan ineens naast je komen wonen. Wat gebeurt er met de waarde van je eigen woning als de tuin ineens veel kleiner wordt en er 'in de achtertuin' gebouwd gaat worden?
tinus1969
6 jaar geleden
Nederland of Vlaanderen? Dart maakt nogal uit...
Ivana
6 jaar geleden
@Inekez1 Waarom geef je dit niet als antwoord?
Plus!!!

Antwoorden (1)

Percelen schenken kan, maar of het nu of in de toekomst bouwgrond is/kan worden,zal je bij de gemeente moeten navragen. De bestemming kan niet altijd gewijzigd worden. Deze regels staan vermeld in het Bestemmingsplan.
Ivana
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
De waarde van de grond zal wel vastgesteld moeten worden. Als de waarde boven de vrijgestelde waarde van het schenkingsrecht ligt zal er schenkingsbelasting moeten worden betaald.