Als een mede-eigenaar na ontbinding samenlevingscontract niet uit een (buitenlandse)woning wil vertrekken,wat is dan de verdere gang van zaken ?

Een Nederlandse vriend van mij ( laten we hem `Peter`noemen,) heeft een Berlijns appartement samen met zijn buitenlandse ex-partner, `Michel`.
Hun samenlevingscontract is ontbonden.
Het appartement is in eigendom volgens het Nederlandse recht.
`Peter`heeft het appartement grotendeels betaald,en betaald nog steeds de verplichte maandelijkse bijdragen,zoals VVE kosten, e.d.
Zo kan niemand hem verwijten in gebreke te blijven of onwelwillend te zijn.
Ook de inrichting / verbouwing is grotendeels door hem bekostigd.
Nu is `Michel`in het appartement getrokken,en `Peter`heeft hem uit coulance laten zitten,zodat hij tijd had een andere woonruimte te vinden.
`Peter` heeft geprobeerd langs allerlei wegen een normale dialoog te onderhouden,maar wordt door zijn ex uitgescholden en bedreigd.
`Michel`wil er niet uit,heeft de sloten veranderd en laat nu niets meer van zich horen....
`Peter`wil de woning verkopen,om schoon schip te maken.
In eerste instantie wilde `Michel`dat ook,maar nu blijft het stil...
Wat is de verdere procedure,
- rest er alleen een rechtszaak ?
- Heeft `Michel`een soort `koopbescherming`-zoals er in Nederland
`huurbescherming`is(na een jaar).of bestaat dat niet,
- Wat te doen als `Michel`geen makelaar of taxateur binnen laat,of zich
niets aantrekt van gerechtelijke uitspraken ?
Graag wil ik dit uitzoeken voor mijn vriend om hem te helpen,want die gaat er door alle spanningen en zenuwen aan onderdoor..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

op een nederlands forum stel je een vraag over buitenlandse wetgeving over een gecompliceerde zaak... volgens mij is er maar 1 oplossing... een advocaat in het betreffende land in de arm nemen en een rechtszaak beginnen en in de aanvraag de rechter vragen om bijstand van de politie v.w.b. de uitzetting