Wat heb je nodig om te emigreren naar Bulgarije?

Mijn partner en ik willen op korte termijn gaan verhuizen naar Sofia. Op internet zien we eigenlijk allerlei uiteenlopende antwoorden over wat je nodig hebt om je te settelen in Bulgarije.
Mijn vragen zijn eigenlijk dus:

- Wat heb je nodig om te wonen in Bulgarije qua papieren en regels? Aan welke voorwaarden moet je voldoen?
- Loopt je Nederlands paspoort gevaar indien Bulgarije geen Schengenland is? En hoelang mag je onafgebroken in Bulgarije verblijven zonder Nederlands woonadres?

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
4.7K

Het beste antwoord

Geen lid van Schengen betekent dat je paspoort gecontroleerd wordt als je over de grens gaat. Je mag je gewoon vestigen. In Nederland is dit bij het bevolkingsregister; dat zou in Bulgarije een andere instantie kunnen zijn. Als je langer dan 3 maanden uit Nederland weggaat moet je je laten uitschrijven. Denk aan de mogelijkheid van een vrijwillige AOW-verzekering.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ga er van uit dat jullie beiden een Nederlands paspoort hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij hebben inderdaad beide een Nederlands paspoort. Maar mag je ook zolang als je wilt in Bulgarije verblijven dan? Dus als ik wil kan het zelfs 50 jaar zonder dat ik mijn paspoort zal verliezen?
tinus1969
6 jaar geleden
@Samanthaxxx, in principe blijf je je Nederlandse nationaliteit behouden, maar het is belangrijk om je paspoort op tijd te verlengen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh super, dat wist ik niet. Ik wil die namelijk niet verliezen indien ik gewoon Nederlandse ben. Bedankt beide voor jullie antwoord ! :)