Is een parasol te repareren?

Wou hem zojuis open draaien tot het hij halverwege weer dichtklapte en het touwtje die hem aandrijft viel. Nu kan hij niet meer omhoog. Is dit te repareren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
32.2K

Het beste antwoord

Volgens mij is het touwtje alleen bedoeld om het makkelijker omhoog te trekken. Zonder touwtje kun je de parasol met 2 handen uitschuiven: met 1 hand houd je de stok vast onder het verschuifbare deel, met de andere hand duw je de parasol open. Doorduwen tot hij maximaal open staat en vanzelf vastklikt. Om te laten zakken de knop ontgrendelen en met de hand de parasol om de buis laten zakken. Let wel op dat je vingers en vel nergens bekneld raken.

Afhankelijk van gewicht en formaat van parasol en hoe groot en sterk je zelf bent is dit heel eenvoudig / met wat moeite wel te doen / te zwaar en niet te doen.

Om het touwtje te vervangen kun je best de parasol plat neerleggen zodat je van onderaf in de buis kunt kijken hoe het touwtje heeft vastgezeten. Aan het uiteinde van het huidige touw moet je kunnen zien of het ergens is losgeschoten of dat het doormidden is gebroken. In dat laatste geval zie je een rafelig uiteinde op een recht stukje touw. Is er een knoop losgegaan, dan zie je aan het einde van het touw nog wel waar een knoop heeft gezeten. Met een stuk ijzerdraad of elektriciteitsdraad kun je eenvoudiger eerst door de buis steken, touw er aan knopen en dan er doorheen trekken.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je een nieuw touw gaat halen, neem dan (een stukje van) het oude touw mee. Heb je een winkel met kampeerspullen in de buurt, ga daar dan heen. Scheerlijn is erg geschikt voor je parasol: sterk, slijtvast en er zit geen rek in.
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb het geprobeerd maar hij klikt niet vast als ik hem omhoog duw.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als aan jouw parasol een draaihendel zit waarmee hij omhoog gaat, is er inderdaad geen klikbevestiging (ik heb er zelf nl. ook zo een). In dat geval is het toch een kwestie van wat priegelen met het touw om het te vervangen. Probeer bijv. eerst een dun nylondraadje door te buis te leiden, waar je dan het dikkere koord aan vastknoopt. Vervolgens trek je dan met het dunne touwtje het dikkere koord door de buis. Dat wil nog wel een helpen.
Inekez1
6 jaar geleden
Dan werkt het klikmechanisme waarschijnlijk met behulp van de spanning van het touw. Er zijn dan 2 opties: touw vervangen of een andere manier maken waarop de parasol omhoog blijft staan. Als je 2 gaatjes in de buis boort, precies onder de plek waar de glijder met armen omhoog gehouden moet worden, dan kun je daar een stokje of grote spijker in steken.
Zowel de stok als de glijder zijn daar natuurlijk niet voor bedoeld, dus het geheel zal er niet steviger van worden.
Reddie
6 jaar geleden
@JanJ2002, goeie suggestie, dat dunne draadje.
Maar ik zou liever een wat dikker WOLLEN draadje nemen, en dat met de stozuiger naar de gewenste plek zuigen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor jullie reactie's. Hier kan ik wel wat mee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geef diverse oplossingen aan.

Andere antwoorden (1)

Jazeker, dat kan.
Ga na hoe de loop van het touwtje is en vervang het door een nieuw touwtje.
Het moet wel heel stevig touw zijn, want er komen heel grote krachten op,
Dis van een nylon/plastic, en geen "natuur"touw.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus van een nylon/plastic, en geen "natuur"touw
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zijn deze te halen bij een bouwmarkt? Het probleem is dat het touw door de buis gaat, waarbij is er voor mijn gevoel niet bij kan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
O.a. Gamma verkoopt nylon touw. Mocht er toevallig ein jouw buurt een goede watersport/botenzaak zitten, des te beter, daar heb je nog veel meer keuze. En je kunt het ook online bestellen, zie https://www.touwenwinkel.nl/products/field_indeling/nylon-polyamide-gevlochten-275