Als de huisbaas op vakantie is en hierdoor niet bereikbaaris, is hij dan aansprakelijk als je een huis misloopt vanwege geen verhuurdsverklaring?

Ik ben uitgeloot voor een loting woning na 4 jaar reageren bij de woning bouw. Nu willen ze verschillende documenten hebben aangeleverd, die ik ook allemaal kan aan leveren behalve één. Namelijk de verhuurdersverklaring.

Mijn huurbaas gaat regelmatig een maand op vakantie en is dan onbereikbaar. Zijn zoon neemt dan het grove werk over, maar ondertekend niets als dat gevraagd word. Aangezien hij pas na de 20e terug komt, als het niet later is, kan ik tot die tijd het benodigde document niet aanleveren en is de kans aanwezig dat de woning naar de volgende kandidaat gaat.

Wat zijn mijn rechten hierin en kan ik de huurbaas aansprakelijk stellen voor bijvoorbeeld nalatigheid als het niet door gaat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
1.4K
Reddie
6 jaar geleden
Hoezo de volgende kandidaat.
Die kan dan toch ook niets aanleveren?
En waar wil je hem voor aansprakelijk stellen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat bij de loting iedereen willekeurig op een plaats komt. Zo ben ik de 1e en iemand anders de 2e etc. Stel dat ik het afwijst, of niet de benodigde documenten kan aanleveren, gaat het naar de volgende kandidaat, in dit geval nummer 2 etc. Kan ik mijn huurbaas aansprakelijk stellen voor het feit dat ik een sociale huurwoning misloopt door het niet kunnen aan leveren van de verhuurdsersverklaring omdat hij op vakantie is en meer dan 1 maand niet bereikbaar is, pas na 20 juni. Dit terwijl de woningbouw de documenten voor 2 juni wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je huisbaas is niet verplicht een verhuurdersverklaring te geven.
Of hij op vakantie is of er simpelweg geen zin in heeft maakt niet uit.
https://www.woonbond.nl/vraagbaak/wat-verhuurdersverklaring Maar vraag de zoon anders om een niet ondertekende verklaring. Waarschijnlijk zal dat al voldoende zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je het contract al getekend? Dit is een hele belangrijke vraag, zsm reageren aub dan kan ik je van een goed antwoord voorzien waarmee je de woning toch kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een verhuurdersverklaring nodig voor een sociale huurwoning? Apart. Ik dacht dat dat een uitvinding was van particuliere verhuurders. Ik ben het zelf in elk geval nog nooit tegengekomen, niet zelf en ook niet in mijn omgeving. Probeer anders zelf zoveel mogelijk aan te tonen, bijvoorbeeld door middel van rekeningafschriften of waaruit blijkt dat je altijd op tijd betaald hebt (alle niet-relevante informatie zwart maken hoor; dat gaat ze echt niks aan) en communicatie met je huurbaas, eventueel andere bewijzen waaruit blijkt dat je de woning goed hebt onderhouden (foto's)? Of vraag die zoon wat hij dan wél voor je kan doen, mogen ze hem bijvoorbeeld wel bellen om na te vragen of er ooit problemen zijn geweest? Of zijn er bepaalde dingen die hij wel of juist niet wil ondertekenen? Misschien weet hij niet goed wat er van hem verwacht wordt met een 'verhuurdersverklaring' en voelt hij zich niet geroepen zoiets af te geven omdat hij niet de verhuurder is, maar wil hij best een papiertje ondertekenen waaruit blijkt dat jij altijd je huur op tijd hebt betaald en de woning tot nu toe goed hebt onderhouden. Komt op hetzelfde neer, maar soms is de manier waarop je iets vraagt doorslaggevend voor het antwoord dat je krijgt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Lies12, de verhuurdersverklaring is tegenwoordig helemaal in de mode; ook bij sociale woningbouw. Men doet steeds meer moeite om vooraf nieuwe huurders te screenen op overlast, wanbetalen, hennepteelt etc.. Niet zo vreemd ook, als je een overlastgever eenmaal binnen hebt krijg je hem er niet meer zomaar uit. Dus willen ook woningbouwbedrijven tegenwoordig graag weten wie ze binnen halen. @marcodew, als je aan de verhuurder uitlegt hoe het in elkaar steekt (dat de verhuurder op vakantie is) en dat je als hij weer terug is wel een verklaring kunt overleggen dan doen de meeste verhuurders niet zo moeilijk. Je zou ze tegemoet kunnen komen door bv een overzicht van je bankrekening uit te printen waarop je laat zien dat je iedere maand netjes de huur hebt betaald, of maak wat foto's van je huidige woning zodat de verhuurder kan zien dat je netjes met de woning omgaat. Want dat is wat de verhuurder vooral wil weten; of je netjes op tijd betaald en of je netjes bent.

Antwoorden (1)

Nee, je huidige huisbaas is daarvoor niet aansprakelijk te stellen.

Een verhuurdersverklaring is geen verplicht document. De verhuurder van je toekomstige woning kan zelf wel die verplichting hanteren, echter is je huidige verhuurder niet wettelijk verplicht de verklaring op te stellen of een kant-en-klaar document te tekenen. Ook als hij niet op vakantie is kan hij in feite weigeren te tekenen. Hij is dus ook niet aansprakelijk voor het mislopen van een woning omdat je de verklaring nu te laat zou krijgen.

Als je al een tijdje op huizenjacht bent, had je ook al eerder (voordat je huidige huurbaas op vakantie ging) om een schriftelijke verklaring kunnen vragen. Meestal is het geen probleem als die verklaring een paar weken of maanden oud is. Je kunt nu proberen bij de woningbouw uit te leggen dat je huidige huisbaas toevallig net op vakantie is en de verklaring daardoor een paar weken later komt.
Inekez1